بازداشت 70 نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام خبرنگاران

به گزارش لنجان بلاگ، نیرو های امنیتی ترکیه هفتاد نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام پنج سال پیش بازداشت کردند.

بازداشت 70 نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام خبرنگاران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سیاست آنکارا در پاکسازی نهاد ها و سازمان های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش فتح الله گولن واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه همچنان ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی دادستانی ترکیه امروز (دوشنبه) برای 70 نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای 2016 حکم بازداشت صادر کرد.

این افراد به استفاده از نرم افزار بای لاک - برنامه مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا - متهم شده اند. مقامات ترکیه می گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه های ارتباطی آن ها در شبکه اجتماعی واتس آپ لو رفته بود، از نرم افزار بای لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

عملیات امروز نیرو های امنیتی ترکیه به صورت همزمان در 10 استان ترکیه انجام گرفت. هفته پیش نیز 130 نظامی به بهانه مشابه بازداشت شده بودند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهاد ها و سازمان های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام 15 جولای 2016 می داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود 250 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

در تاریخ 25 تیر ماه امسال بود که سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از فرایند پاکسازی این کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون 282،790 نفر به بهانه ارتباط با کودتا بازداشت شدند که 94،975 نفر از آن ها با حکم دادگاه به زندان رفتند.

سویلو همچنین چند روز پیش واشنگتن را به طراحی کودتای پنج سال پیش متهم کرد که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این ادعا را قویاََ رد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 890

به "بازداشت 70 نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازداشت 70 نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید