ایکوموس دیده بان بافتهای تاریخی گردد

به گزارش لنجان بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، ایکوموس دیده بان بافتهای تاریخی گردد.

ایکوموس دیده بان بافتهای تاریخی گردد

علی دارابی به مناسبت روز بین المللی بناها و محوطه های تاریخی از خانه قوام الدوله، دفتر ایکوموس بازدید و با هیأت رئیسه این مجموعه گفت و گو کرد.

دارابی ایکوموس را سرمایه اجتماعی دانست که ظرفیتهای علمی آن در تمام زمینه های مربوط به میراث فرهنگی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بزرگترین یاری ایکوموس را معرفی اعضای مورد تایید به عنوان ناظر و مشخص پایگاه های ملی و جهانی بیان نمود و گفت: در زمینه تدوین طرح های مهمی از جمله بافت های شیراز و رشت احتیاج به مشارکت جدی ایکوموس داریم که به عنوان ناظر علمی و مانند دیده بان به رصد مسائل بپردازند.

معرفی کارشناس برای بخش آموزش بین المللی، معرفی کارشناسان تخصصی برای حضور در رسانه ملی، حضور متخصصان ایکوموس در 21 شورای میراث فرهنگی، برگزاری جلسات مشترک علمی به صورت ماهیانه، برگزاری کارگاه های آموزشی برای مدیران استانی تازه منصوب شده از دیگر موارد مطرح شده از سوی معاون میراث فرهنگی کشور بود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعلاوه به تهیه پیش نویس تفاهمنامه به عنوان مبنای همکاری معاونت میراث فرهنگی و ایکوموس اشاره نمود.

مهدی حجت، مؤسس سازمان میراث فرهنگی که اکنون ریاست موسسه ایکوموس ایران را به عهده دارد نیز با بیان اینکه ایکوموس از مؤسسات وابسته به یونسکو با مسئولیت های مربوط به محوطه ها و بناهای تاریخی است، به تشریح ساختار و مهمترین وظایف و ماموریت های این مؤسسه و بعضی مطالبات موجود پرداخت.

او به بازنگری فعالیت بیست ساله ایکوموس در ایران اشاره نمود و اضافه نمود: بیانیه ای را با شعار برافروختن آتش عشق به میراث فرهنگی در دل هر ایرانی در چهار صفحه منتشر نموده ایم که در آن مساله محور بودن و ارتقای آگاهی مردم نسبت به میراث فرهنگی به عنوان مهمترین اولویت های این موسسه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مؤسسه ایکوموس ایران به فعالیت کمیته های علمی و شانزده گروه تخصصی در زمینه های مختلف از جمله نگارش مقاله، ساخت فیلم، انیمیشن، در راستای افزایش آگاهی مردم اشاره نمود و از آمادگی ایکوموس برای همکاری با معاونت میراث فرهنگی اطلاع داد و بیان نمود: ایکوموس را بال پیوسته معاونت میراث فرهنگی بدانید که در راستای پاسخ به احتیاجهای شما گام بر میدارد.

فاطمه داوری مدیر کل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی، رضا سامه مدیر کل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی، ناصر نوروززاده چگینی معاون ایکوموس و جلیل گلشن خزانه دار ایکوموس نیز در این جلسه حضور داشتند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1598

به "ایکوموس دیده بان بافتهای تاریخی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایکوموس دیده بان بافتهای تاریخی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید