اصفهانیان: اظهارات فنایی بی مهری است، بی انصافی است موفقیت داوران را کاملا فردی بدانیم

به گزارش لنجان بلاگ، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در بیانیه ای به اظهارات اخیر محمد فنایی واکنش نشان داد.

اصفهانیان: اظهارات فنایی بی مهری است، بی انصافی است موفقیت داوران را کاملا فردی بدانیم

به گزارش خبرنگاران، فریدون اصفهانیان در واکنش به مصاحبه محمد فنایی با خبرنگاران، بیانیه ای را منتشر کرده که متن آن به این شرح است:

آقای محمد فنایی پیشکسوت محترم داوری فوتبال ایران در مصاحبه اخیر خود نکاتی قابل تامل را مطرح کردند که البته باید جوابگوی بعضی ادعاهای مطرح شده باشند؛ اما محض روشن شدن اذهان عمومی، لازم است چند مورد مطرح شود:

1- ایشان مدعی شدند هیچ کس به من و آقای فغانی کمکی نکرد. در سال 1992 میلادی در سالنی که تیم ملی فوتسال در زمان مربیگری آقای محمد مایلی کهن بازی داشت، آقای حسن نوربخش شاهد بودند که مذاکره ای بین آقای رضا غیاثی و آقای پیتر ولاپان برای آقای محمد فنایی صورت گرفت. آن زمان تازه لیست کمک داوران بین المللی از لیست داوران بین المللی جدا شده بود که قرار شد آقای فنایی به عنوان کمک داور به المپیک بارسلون بروند که این چنین هم شد. برای حضور ایشان در جام جهانی هم مذاکره ای سنگین با آقای فاروق بوزو رئیس وقت کمیته داوران AFC در هتل استقلال تهران انجام شد که آقای ناصر نوآموز و رضا غیاثی یک طرف آن بودند و در نتیجه، آقای فنایی به جام جهانی 94 رفت. آقای فغانی هم با نظر مساعد آقای تاج (در زمانی که رییس کمیته داوران فدراسیون بودند) نفر اول لیست الیت شدند که همان زمان دامنه اعتراض بعضی دوستان به این تصمیم به برنامه 90 هم کشیده شد که چرا آقای سعید مظفری زاده نباید نفر اول باشد. حتی وقتی آقای فغانی تقاضای هدست کردند، برای ایشان خریداری شد تا با مشکل کمتری در میادین بین المللی قضاوت کنند. ما قبول داریم که هم آقای فنایی و هم آقای فغانی و همه عناصر پیروز این فوتبال، برای رسیدن به قله افتخارات فردی، زحمات بسکمک کشیده اند؛ اما بی انصافی است اگر این پیروزیت ها را کاملا فردی و بدون اتکا به حمایت های مدیران مختلف فدراسیون در دهه های اخیر بدانیم.

2- گفته شده یک عده ای سر کار می آیند که می خورند و نمی گذارند به داوری چیزی برسد. این البته ادعایی حقوقی است که باید مدارک کافی برای اثبات این ادعا وجود داشته باشد؛ اما لازم است گفته شود حرف از کدام پول است؟ زمانی که آقای تاج رییس کمیته داوران شد، این کمیته با حق دستمزد پایین آن روزها، 4 میلیارد به داوران بدهکار بود؛ اما حالا چه؟ در 5 سال اخیر افزایش دستمزد را در بخشهای مختلف داوری داشته ایم و برای بالا بردن انگیزه داوران درخواست افزایش مجدد داده ایم. دوستان گمان می کنند که پول اسپانسر باید به دستمزد داوران اختصاص پیدا کند در حالی که این گونه نیست و موظفیم این پول را برای آموزش داوران هزینه کنیم. ضمن آنکه اگر قرار بود این پول هزینه دستمزد شود هم جوابگوی نیازها و هزینه ها نبود. در بخش آخر این مورد باید اشاره شود که اگر از ابتدای فصل به این سو پولی پرداخت نشده فقط به این دلیل بوده که حساب ها بسته شده است. در حقیقت نه پولی خورده شده و نه پولی برای خورده شدن موجود است. امیدواریم حرفها به گونه ای زده شود که بتوان آن را اثبات کرد.

3- سوال شده چرا داوران بین المللی به کلاس کیش دعوت نشدند؟ این در حقیقت احترام به درخواست خودشان بود. چون در سفرهای مختلف هستند و زمانی برای استراحت ندارند. ما هم با آن موافقت کردیم و 15 داور جوان را جایگزین کردیم. به نظر نمی رسد این تصمیم نادرست بوده باشد.

4- گفته شده داوران جوان به سختی به میدان راه پیدا می کنند. این ادعا را به راحتی می توان رد کرد. نگاهی به فهرست داوران فعال لیگ بیندازید تا مشخص شود تغییر نسل، اجرا شده یا خیر.

5- اینکه ادعا کنیم قدم های رو به جلو در داوری ایران برداشته نشده، بی مهری است. اگر زمانی یک داور چهارم یا یک کمک داور در جام های جهانی داشته ایم، حالا تیم داوری ایران در جام جهانی می درخشد و فینال المپیک را قضاوت می کند. حالا داوری ایران آنقدر پیروز عمل می کند که فدراسیون فوتبال اندونزی برای قضاوت لیگ خود از کمیته داوران ایران کمک می گیرد تا تیم های مختلف داوری ایران بازی های آن کشور را قضاوت کنند. ادعاهایی که برای ناکامی جریان داوری ایران وجود دارد، از جنس ادعاهایی است که اخیرا برای کلاس کیش مطرح شده که غذای داوران در کیش، تخم مرغ آب پز و سیب زمینی بود و واقعا عجیب به نظر می رسد و مشخص نیست چرا و با چه هدفی چنین شایعه هایی ساخته می شود!

6- در این مصاحبه، اشاره ای هم به آقای حسن کامرانی فر شد. فیفا آیین نامه ای دارد که در آن همه وظایف کمیته و دپارتمان داوران به صورت مشخص آمده است. وظیفه دپارتمان داوری است که با کمیته داوران کاملا هماهنگ عمل کند و این هماهنگی اصلا دیده نشد. همان طور که آقای کولینا در کمیته داوران فیفا همه اختیارات را در دست گرفته، کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم راهی ندید جز اینکه راسا اقدام کند و همه امور را در دست بگیرد.

امیدواریم در سال منتهی به جام جهانی همه اعضای محترم خانواده فوتبال به آرامش فضای فوتبال فکر کنند تا بتوانیم همه در خدمت تیم ملی باشیم و به تیم ملی کمک کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 112

به "اصفهانیان: اظهارات فنایی بی مهری است، بی انصافی است موفقیت داوران را کاملا فردی بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهانیان: اظهارات فنایی بی مهری است، بی انصافی است موفقیت داوران را کاملا فردی بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید