کتابخانه های تخصصی استان قم و کتابخانه دانشگاه الزهرا(س) تفاهم نامه امضا کردند

به گزارش لنجان بلاگ، حسن رجبیان دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در قم، درباره این مجمع تخصصی گفت: 6 سال از تاسیس این مجمع می گذرد و از معدود تشکل های همکاری بین کتابخانه ای است که فعالیت خود را در سطح استان قم شروع و بر اساس چشم انداز تدوین شیوه در صدد است که دایره فعالیت خود را به سایر استان های کشور گسترش دهد.

کتابخانه های تخصصی استان قم و کتابخانه دانشگاه الزهرا(س) تفاهم نامه امضا کردند

وی اضافه نمود: این مجمع هم اکنون با کتابخانه های عظیم و معتبر کشور مانند: کتابخانه ملی، مجلس، آستان قدس، مرکزی، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، کتابخانه و موزه ملک، حضرت عبدالعظیم و مرکز منطقه ای علوم و فناوری تفاهم نامه همکاری دارد.

رجبیان به هدف مجمع درباره تفاهم نامه ها گفت: در عصر جدید با توجه به تعداد و تنوع منابع اطلاعاتی و به ویژه کتاب، امکان تهیه و نگهداری همه منابع برای کتابخانه های عظیم و با امکانات زیاد نیز متصور نیست و از این جهت سیاست کتابخانه ها در جهان از گردآوری منابع به دسترسی به آنها تغییر نموده است.

وی به چشم انداز 1404 این مجمع اشاره نمود و یادآور شد: در سال اخیر با توجه به شرایط خاص حاکم بر جهان از جهت شیوع بیماری کرونا، لزوم روی آوری و بهره برداری از سیستم های کتابخانه دیجیتال به صورت کاملا ملموس مورد توجه همگان قرار گرفته است. مجموعه کتابخانه های تخصصی استان قم(مکتا) که در زمینه همکاری های بین کتابخانه ای در سطح کشور پیشگام و کاملاً فعال است، بر اساس برنامه چشم انداز 1404 خود به دنبال ایجاد ارتباط، همگرایی و هم افزایی با مراکز مهم کتابخانه ای تخصصی، دانشگاهی و حوزوی سراسر کشور است که تا به حال اقدامات خوبی در این زمینه به انجام رسانیده است.

دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) در خصوص امضای تفاهم نامه با کتابخانه دانشگاه الزهرا که اخیرا اجرا شده است، شرح داد و گفت: دانشگاه الزهرا (س) از مراکز با سابقه علمی کشور است که سابقه تاسیس آن به سال 1343 باز می گردد. از آن موقع تا امروز مراحل توسعه و تحول زیادی را پشت سر گذاشته است. این دانشگاه که از مراکز علمی تک جنسیتی کشور است و تنها به خانم ها ارائه خدمات می دهد هم اکنون از جهت تعدد و تنوع رشته های علمی و امکانات و تجهیزات و تعداد دانشجو و اعضای هیأت علمی از مراکز صاحب نام و مهم است که از رشته های علوم انسانی تا فنی و مهندسی را پشتیبانی و کتابخانه مرکزی مدرن و مجهزی دارد که به اساتید و دانشجویان خدمات رسانی می نماید. از آنجا که در درجه اول اطلاع رسانی نسبت به مراکز کتابخانه ای استان قم -با همه تکثر و اهمیتی که دارد- و در مرحله بعد، فراهم کردن امکان بهره برداری از منابع آنها -البته در چارچوب مقررات هرکدام از این مراکز- اهداف اصلی ما را شکل می دهد، نسبت به امضای این تفاهم نامه اقدام شد.

وی در پایان گفت: تا به حال 50 مرکز به عضویت مکتا درآمده اند که از این تعداد 47 کتابخانه و دو مرکز اسناد و یک موزه با هم پیمان همکاری دارند قاطبه مراکز تخصصی و حوزوی و دانشگاهی قم را شامل می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 889

به "کتابخانه های تخصصی استان قم و کتابخانه دانشگاه الزهرا(س) تفاهم نامه امضا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه های تخصصی استان قم و کتابخانه دانشگاه الزهرا(س) تفاهم نامه امضا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید