کاهش 6.4 درصدی فراوری فولاد چین، ایران جای خالی چین را پر می نماید؟

به گزارش لنجان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، شیوع دوباره کووید در چین باعث برهم ریختگی بازار فولاد این کشور شد. طوری که میزان فراوری فولاد خام چین نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافت. این اتفاق موقعیت ویژه ای برای ایران به وجود آورد تا به نوعی این بخش از جای خالی چین را در بازار پر کند، اما به نظر می رسد وزارت صمت این موقعیت را هم به راحتی از دست داد.

کاهش 6.4 درصدی فراوری فولاد چین، ایران جای خالی چین را پر می نماید؟

بیستم فروردین بود که وزارت صنعت تعرفه نو عوارض صادرات فولاد را به فعالان بخش خصوصی ابلاغ کرد. طبق گفته فعالان این صنف، حالا فراوریکنندگان وارد یک رقابتی شده اند تا فولاد ایران را مقرون به صرفه بفروشند که مشمول تعرفه پایین تری شوند.

چرا فراوری فولاد چین کاهش یافت؟

اما چرا فراوری فولاد چین کاهش یافت؟ چین بزرگ ترین فراوریکننده فولاد جهانست و بالغ بر نیمی از فولاد جهان را در اختیار دارد. اما بازار فولاد این کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با اختلال جدی روبرو شد.

در همین زمینه داده های امروز اداره آمار چین نشان می دهد که فراوری فولاد خام چین در ماه مارس بیش از 6.4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد. بعلاوه فعالیت بسیاری از کارخانه های فولاد در چین به علت شیوع کووید-19 و محدودیت های زیست محیطی افت داشته است.

اداره ملی آمار (NBS) نیز گفت که این فراوریکننده بزرگ جهانی در ماه گذشته تنها 88.3 میلیون تن فراوری داشت. در حالی که این اندازه فراوری در ماه مشابه سال گذشته 94.02 میلیون تن بود.

جهان با بحران مواد خام رو به رو می گردد؟

بر اساس محاسبات رویترز و بر اساس داده های NBS فراوری روزانه در ماه مارس 2.85 میلیون تن بود. این در حالی است که در ماه مارس سال گذشته فراوری فولاد روزانه در محدوده 3.03 میلیون تن قرار داشت. البته شایان ذکر است اندازه فراوری ماه مارس شاید نسبت به مارس سال گذشته کمتر باشد، اما از ژانویه تا فوریه که فراوری روزانه 2.68 میلیون تن بود، بیشتر است.

بعلاوه محدودیت فراوری برای کارخانه های فولاد در قسمت شمالی چین با هدف کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا برنامه ریزی شده بود. این برنامه حدود شش ماه اجرا شد و در حال حاضر برنامه ای برای به سرانجام رسیدن آن وجود دارد. با این حال، شیوع اخیر کووید 19 در چین ضربه ای سهمگین به فراوری و مصرف فولاد وارد کرد.

یکی از تحلیلگران چینی در این باره گفت: کووید یکی از بزرگ ترین محدودیت های فراوری فولاد است و در واقع کارخانه های فولادی را از تکمیل مواد خام باز می دارد.

افرایش قیمت قراضه باعث کاهش فراوری فولاد می گردد؟

شهر تانگشان، مرکز فراوری فولاد در چین است. این شهر دستور قرنطینه موقت را صادر کرد و کارخانه ها به علت اختلال به وجود آمده مجبور به کاهش فراوری شده اند. کووید از زمان شروع خود در ووهان مصرف فولاد پایین دستی را که معمولا در دوره مارس تا می به اوج خود می رسد را مختل کرد.

یکی از تحلیلگران بازار فولاد گفت که افزایش قیمت قراضه باعث کاهش سود بعضی فراوریکنندگان شد و در واقع آنها را مجبور به کاهش فراوری کرد.

داده های اداره آمار نشان می دهد که چین در سه ماه ابتدایی امسال، 243.38 میلیون تن فولاد فراوری کرد که میزان فراوری 10.5 درصد نسبت به فراوری سال گذشته که 271.04 میلیون تن بود کاهش یافته است.

در همین زمینه حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، پیش تر در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: به استناد تجربه، هر گاه چین برای دامپینگ یا ایجاد تغییر در بازار فولاد، اقداماتی در خرید و فروش سنگ آهن، شمش یا سایر مواد اولیه فولاد انجام می دهد، بازار جهانی فولاد دچار نوسان می گردد. بنابراین احتمال شروع جنگ چین و تایوان هم می تواند بازار جهانی را بشدت تحت تاثیر قرار دهد. در واقع پنج درصد از بازار و فراوری فولاد ایران هم تحت تاثیر بازار جهانی فولاد واقع شده است.

برای اطلاعات بیشتر صفحه صنعت و معدن خبرنگاران را بخوانید.

خبرنگار: آوا فلاح

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1433

به "کاهش 6.4 درصدی فراوری فولاد چین، ایران جای خالی چین را پر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 6.4 درصدی فراوری فولاد چین، ایران جای خالی چین را پر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید