چرا زباله های الکترونیکی تهدیدی برای بشر است؟!

به گزارش لنجان بلاگ، این سازمان می گوید بیش از 18 میلیون کودک در معرض طیف وسیعی از تأثیرات منفی این کار بر سلامتی خود قرار دارند، زیرا در صنعت غیررسمی پردازش زباله الکترونیکی مشغول هستند.

چرا زباله های الکترونیکی تهدیدی برای بشر است؟!

با توجه به سیل بزرگ مدل های نو تلفن همراه و لپ تاپ و عطش روزافزون مشتریان برای به روز بودن، فراوری زباله های الکترونیکی در جهان به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. دفع و بازیافت این زباله ها روش های خاصی دارد و در نهایت بسیار ارزان است.

در دو ماه گذشته، کمپانی های اپل، گوگل و سامسونگ همگی نوترین مدل های گوشی هوشمند و سایر محصولات خود را معرفی کردند تا مشتریان قبل از تعطیلات سال نو خود را به روز نمایند. اما در این فرآیند، این شرکت ها و سایر شرکت های محصولات الکترونیکی ممکن است به یک مشکل رو به رشد دامن بزنند و آن هم مشکل زباله های الکترونیکی است.

طول عمر محدود بسیاری از گجت های فناوری همراه با گزینه های محدود برای تعمیر دستگاه های قدیمی تر، باعث شده است که موضوع زباله های الکترونیکی در طول سال ها به یک نگرانی زیست محیطی تبدیل گردد. داده های سازمان ملل نشان می دهد که جهان در سال،2019، 53.6 میلیون تن زباله الکترونیکی فراوری نموده است که تنها 17.4 درصد از آن بازیافت شده است.

روز آدینه روز جهانی زباله های الکترونیکی بود، فرصتی سالانه برای تأمل در مورد تأثیرات زباله های الکترونیکی و انجام اقدامات بیشتر برای تعمیر یا بازیافت آنها.

انجمن ضایعات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (WEE) که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بروکسل است و از سال 2018 این مناسبت را رهبری نموده است، گفت که تمرکز امسال بر روی انجام اقداماتی در مورد زباله های الکترونیکی کوچک است.

زباله هایی که بسیاری از افراد ممکن است ناخواسته آن ها را احتکار نمایند، از جمله وسایل قدیمی مانند تلفن های همراه، هدفون، ریموت کنترل ها و ماوس کامپیوتر.

پاسکال لروی، مدیر کل انجمن WEE در بیانیه ای گفت: مردم متوجه نمی شوند که همه این اقلام به ظاهر بی اهمیت ارزش زیادی دارند و در سطح جهانی حجم بزرگی از زباله های الکترونیکی را تشکیل می دهند. موضوع زباله های الکترونیکی چیزی فراتر از تمیز کردن کشو های کمد شماست.

تهدید انسانی در کنار تهدید زیست محیطی زباله الکترونیک

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می گوید که بخش زیادی از زباله های الکترونیکی به کشور های در حال توسعه ارسال می گردد که فاقد ظرفیت لازم برای نپذیرفتن این واردات یا زیرساخت کافی برای بازیافت ایمن آن ها هستند.

سازمان بهداشت جهانی بعلاوه هشدار داد که در کشور های در حال توسعه از بچه ها، با توجه به مقدار کوچک دست ها، برای جستجو در کوه های زباله های الکترونیکی و پیدا کردن مواد ارزشمندی مانند مس، نقره، پالادیوم و ... استفاده می گردد.

این سازمان می گوید بیش از 18 میلیون کودک در معرض طیف وسیعی از تأثیرات منفی این کار بر سلامتی خود قرار دارند، زیرا در صنعت غیررسمی پردازش زباله الکترونیکی مشغول هستند.

راه های خلاص شدن از زباله های الکترونیکی

با توجه به مقدار تلفن ها، لپ تاپ ها و شارژر هایی که در خانه انبار شده اند، چند قدم وجود دارد که می توان برای کاهش بار زباله های الکترونیکی برداشت.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که خدمات دفع زباله های الکترونیکی را ارائه می دهد، کارشناسان می گویند که این یکی از ساده ترین و شهودی ترین راه ها برای خلاص شدن از وسایل قدیمی است. این امکان در کشوری مانند ایران حداقل به شکلی که در دسترس عموم مردم باشد وجود ندارد. در نتیجه تحویل این وسائل به مراکز بازیافت راه چاره ساده تر و امکان پذیرتری است.

در کشور های جهان، ائتلاف های مختلفی در سال های اخیر پدید آمده اند تا به مصرف نمایندگان این امکان را بدهند که این دستگاه های قدیمی را دفع نمایند. آن ها برای مثال ابزار های آنلاینی را برای یافتن مراکز بازیافتی که گواهینامه آن ها را تأیید نموده اند ارائه می دهند.

تأثیر نهایی بازیافت زباله های الکترونیکی می تواند خیره نماینده باشد. EPA می گوید به ازای هر 1 میلیون تلفن همراه بازیافت شده، حدود 16 هزار کیلوگرم مس، 350 کیلوگرم نقره، 34 کیلوگرم طلا و 15 کیلوگرم پالادیوم قابل بازیافت است.

بعضی از خرده فروشان بزرگ جهان مانند Staples و Best Buy نیز برنامه هایی دارند که به مشتریان اجازه می دهد زباله های الکترونیکی را برای بازیافت تحویل دهند؛ و بسیاری از فراورینمایندگان، از جمله اپل، برنامه هایی دارند که در ازای تحویل وسایل قدیمی، اعتبار یا بازیافت رایگان ارائه می دهند.

گوگل نیز گزینه ای را برای درخواست برچسب حمل و نقل رایگان پست در بعضی از گجت ها و وسایل الکترونیکی استفاده شده که قابلیت بازیافت دارند، ارائه می دهد.

برای خرید وسایل الکترونیکی نو عجله نکنید!

مصرف گرایی یکی از دلایل اصلی افزایش بحران زباله های الکترونیکی است. حامیان محیط زیست می گویند مهم ترین گام برای مقابله با مشکل فزاینده زباله های الکترونیکی این است که سعی کنید تا زمانی که ممکن است از وسایل الکترونیکی خود بهره ببرید.

فراورینمایندگان برای استفاده از تاکتیک های مختلف با هدف واردار کردن مشتریان به ارتقای لوازم الکترونیکی، مورد انتقاد قرار گرفته اند. سیاست گذاران اخیراً تغییراتی را اعمال نموده اند تا شرکت ها را تشویق نمایند تا تعمیر لوازم الکترونیکی مصرفی را برای مشتریان آسان تر نمایند و از ظهور جنبش حق تعمیر حمایت نمایند.

در اوایل امسال، اپل و سامسونگ فروشگاه های تعمیر سلف سرویس خود را راه اندازی کردند و قطعاتی را برای کاربرانی که در پی خودتعمیری گوشی های هوشمندشان هستند، ارائه می کردند. گوگل به طور مشابه بیان کرد که در امسال، قطعات اصلی پیکسل را برای افرادی که می خواهند خودشان تلفن همراهشان را تعمیر نمایند، در یک فروشگاه آنلاین ارائه می دهد.

منبع: تجارت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 25 مهر 1401 بروزرسانی: 25 مهر 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1518

به "چرا زباله های الکترونیکی تهدیدی برای بشر است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زباله های الکترونیکی تهدیدی برای بشر است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید