پیش بینی هوش مصنوعی در خصوص ویروس های بعدی که قرار است از حیوان به انسان منتقل شوند

به گزارش لنجان بلاگ، پژوهشگران دانشگاه گلاسگو در آنالیز تازه خود سعی دارند تا با یاری هوش مصنوعی، انتقال ویروس از حیوان به انسان را پیش بینی نمایند.

پیش بینی هوش مصنوعی در خصوص ویروس های بعدی که قرار است از حیوان به انسان منتقل شوند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از فلوریدا نیوز تایمز، بیشتر بیماری های عفونی در حال ظهور مانند کووید-19، بیماری های مشترک میان انسان و حیوان هستند و به وسیله ویروس هایی ایجاد می شوند که از سایر گونه های حیوانی می آیند. شناسایی زودهنگام ویروس های پرخطر می تواند به بهبود پژوهش و نظارت یاری کند. پژوهشگران دانشگاه گلاسگو (University of Glasgow) در آنالیز تازه خود دریافته اند که شاید یادگیری ماشینی بتواند به پژوهش در خصوص این موضوع یاری کند.

شناسایی بیماری های عفونی مشترک میان انسان و حیوان پیش از ظهور آن، یک چالش بزرگ بود. پژوهشگران ابتدا یک پایگاه داده شامل 861 مورد را ویرایش کردند تا مدل های یادگیری ماشینی را با استفاده از توالی ژنوم ویروس ابداع نمایند.

آنها در مرحله بعد، یک مدل یادگیری ماشینی را ابداع کردند. این مدل، احتمال ابتلای انسان را براساس طبقه بندی ویروس و ارتباط با ویروس هایی که انسان را آلوده می نمایند، معین می نماید. پژوهشگران در مرحله بعد، برترین مدل را برای تجزیه و تحلیل الگوهای پیش بینی شده ژنوم های ویروس به کار گرفتند.

پژوهشگران در این آنالیز نشان داده اند که ژنوم ویروس ممکن است ویژگی هایی داشته باشد که از رابطه سمی ویروس، مستقل هستند و ویروس ممکن است برای آلوده کردن انسان، از پیش سازگار شده باشد.

آنها یک مدل یادگیری ماشینی ابداع کردند که ژنوم ویروس را برای شناسایی بیماری های مشترک میان انسان و حیوان به کار می گیرد. این مدل ها محدود هستند زیرا مدل های رایانه ای فقط یک مرحله مقدماتی برای شناسایی بیماری های مشترک میان انسان و حیوان به تعداد می فرایند.

ویروس های تعیین شده به وسیله این مدل، پیش از سرمایه گذاری پژوهشی، به آنالیز های آزمایشگاهی احتیاج دارند. این مدل ها پیش بینی می نمایند که آیا ویروس می تواند انسان را آلوده کند یا خیر اما توانایی آلوده کردن، تنها بخشی از خطر بیماری های مشترک میان انسان و حیوان، بیماری زایی در انسان و انتقال میان انسان ها است.

ابتلا به بیماری های مشترک میان انسان و حیوان، تحت تاثیر توانایی و شرایط محیطی هم قرار می گیرد.

به گفته پژوهشگران، یافته های این پژوهش نشان می دهند که ویروس می تواند میان انسان و حیوان مشترک باشد. با تعیین کردن ویروس هایی که به احتمال قوی میان انسان و حیوان مشترک هستند، رتبه بندی براساس ژنوم می تواند ویژگی های مربوط به بوم شناسی و ویروس شناسی را هدف قرار دهد.

سیمون بابایان(Simon Babayan)، از پژوهشگران این پروژه گفت: کشف این موضوع، بخش مهمی را به اطلاعاتی اضافه می نماید که می توان با یاری هوش مصنوعی از توالی های ویروس به دست آورد.

وی اضافه نمود: توالی های ژنوم معمولا نخستین و تنها اطلاعات در خصوص ویروس هایی هستند که تازه کشف می شوند. ممکن است که بتوان شناسایی ویروس ها را سریع تر انجام داد. هرچه ویروس های بیشتری تعیین شوند، مدل یادگیری ماشینی ما هم در شناسایی موارد نادر، موثرتر خواهد بود. توسعه واکسن برای پیشگیری، به نظارت و اولویت بندی دقیق احتیاج دارد.

این پژوهش، در مجله PLOS Biology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1186

به "پیش بینی هوش مصنوعی در خصوص ویروس های بعدی که قرار است از حیوان به انسان منتقل شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی هوش مصنوعی در خصوص ویروس های بعدی که قرار است از حیوان به انسان منتقل شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید