دستاورد محقق ایرانی برای افزایش کیفیت گوشت های آزمایشگاهی

به گزارش لنجان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیو اطلس، ایده فراوری گوشت آزمایشگاهی با استفاده از سلول های بنیادی حیوانات مختلف تازه نیست، اما در سال های اخیر برای بهینه سازی این روش کوشش شده است تا میزان کشتار حیوانات کاهش یابد و هزینه های فراوری گوشت نیز کمتر گردد.

دستاورد محقق ایرانی برای افزایش کیفیت گوشت های آزمایشگاهی

مهم ترین نقطه ضعف این روش جدید عدم تشکیل بسیاری از اعضای پیچیده گوشت طبیعی در گوشت آزمایشگاهی است که از جمله آنها می توان به بافت های متنوع، عضلات و غیره اشاره نمود. همچنین طعم و مزه این گوشت با گوشت طبیعی فاصله دارد.

علیرضا شاهین شمس آبادی دانشجوی دکتری رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه مک مستر کانادا و همکار وی روشی را برای پرورش بافت های متنوع در گوشت آزمایشگاهی ابداع نموده اند که مبتنی بر فراوری صفحات متشکل از سلول های مختلف در یک محیط مغذی است. سلول های این صفحات پس از قرار دریافت بر روی هم به تدریج رشد نموده، یکدیگر را تکمیل می نمایند و بافتی نسبتاً کامل از گوشت را به وجود می آورند.

با استفاده از این فناوری گوشت فراوریی دارای اجزایی مشابه با گوشت واقعی اعم از چربی و بافت های دیگر خواهد بود. کشت این ورق های گوشتی در چند روز اجرا شده و قرار دادن آنها بر روی یکدیگر نیز به چند ساعت زمان احتیاج دارد. از این روش برای فراوری بافت های گوشتی بدن موش و خرگوش به طور آزمایشی با موفقیت استفاده شده و قرار است حیوانات دیگری مانند مرغ و گاو و غیره نیز مورد آنالیز قرار بگیرند.

به گفته علیرضا شاهین شمس آبادی، گوشتی که بدین شیوه فراوری شده طعم و مزه و ظاهری بسیار شبیه به گوشت واقعی دارد و قرار است یک استارت اپ برای بازاریابی این گوشت جدید و فراوری انبوه آن تأسیس گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 824

به "دستاورد محقق ایرانی برای افزایش کیفیت گوشت های آزمایشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد محقق ایرانی برای افزایش کیفیت گوشت های آزمایشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید