هیچ تمهیداتی برای شنا در آبهای ساحلی مازندران در نظر گرفته نشد

به گزارش لنجان بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، هیچ تمهیداتی برای شنا در آبهای ساحلی مازندران در نظر گرفته نشد.

هیچ تمهیداتی برای شنا در آبهای ساحلی مازندران در نظر گرفته نشد

نقی کریمیان، رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: سال جاری بخاطر شرایط کرونایی هنوز هیچ تمهیداتی برای شنا در دریا اندیشیده نشده است، ولی متاسفانه بعضی از شهروندان اعم از بومیان و گردشگران بدون توجه به شرایط خطرناک نبود امکانات و زیرساخت ها وارد آب دریا می شوند که نتیجه آن ممکن است به مرگ ختم شود.

وی شرح داد: سالهای قبل و پیش از شیوع کرونا طرح سالم سازی دریا در ده ها نقطه ساحلی مازندران از اول خرداد اجرایی می شد، ولی سال جاری هنوز مجوزی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرای طرح سالمسازی صادر نشده و پارسال هم اگر چه بعد از موج اول کرونا به مدت یک ماه طرح اجرا شده بود، ولی بعدا با آغاز موج دوم تعطیل شد.

کریمیان با اظهار اینکه تابستان سال گذشته پس از شیوع موج دوم کرونا که سبب نگرانی مردم شده بود و همچنین سختگیری هایی که برای سفر به مازندران وجود داشت، سواحل استان خلوت بود و کمتر دیده می شد کسی وارد آب دریا شود، ولی سال جاری بومیان و مسافران زیادی وارد آب دریا می شوند تا شنا نمایند در حالیکه توجه ندارند که هیچ امکاناتی برای نجات جانشان در صورت بروز مشکل وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تنها امکان موجود در حال حاضر حضور 400 ناجی غریق در بخش هایی از سواحل استان است که ماموریت آنها جلوگیری از ورود مردم به آب و شنا است.

کریمیان با اعلام اینکه شمار ناجیان غریق در سواحل مازندران سال جاری دستکم 500 نفر کمتر از سالهای گذشته است، هشدار داد: استقرار ناجیان غریق به معنای آزاد بودن شنا در دریا نیست و شهروندان جانشان را به خطر نیندازند.

وی همچنین نسبت به افزایش حضور مردم در سواحل دریا و احتمال افزایش تلفات با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر گرم تر شدن هوای مازندران و همچنین ورود به فصل تابستان ابراز نگرانی کرد و گفت: چون طرح سالم سازی دریا سال جاری هنوز اجرایی نشده و منتظر دستگاه های ذیربط منتظر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هستند، کار کنترل سواحل با توجه به کاهش قابل ملاحظه حضور ناجیان غریق سخت شده است.

طرح سالم سازی دریا که سابقه اجرای آن به اوایل دهه 90 بر می شود، طرحی برای حفاظت از تفریح در ساحل و شنا کردن در دریا است که دستگاه های مختلف مانند اورژانس، هلال احمر، نیروی انتظامی، هیات نجات غریق، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه های فرهنگی با مدیریت کلان استانداری در آن نقش دارند.

رئیس هیات نجات غریق مازندران گفت: تنها حضور ناجیان در سواحل دریا نمی تواند به معنای ایمن بودن شرایط برای شنا باشد، چون اگر مسئله ای برای شناگری پیش بیاید ناجیان تنها می توانند فرد را از آب بیرون بیاورند ولی بقیه اقدامات نجات بخشی را باید اورژانس و هلال احمر انجام دهند یا مثلا وقتی طرح دریا اجرا می شد، ماموران انتظامی در مناطق شنا ممنوع مستقر می شدند و اجازه ورود به دریا در آن نقاط را نمی داند ولی اکنون ناجیان غریق تعدادشان برای انجام این وظیفه کافی نیست.

مناطق شنا ممنوع نقاطی از دریا است که به خاطر شرایط خطرناک ساحل بویژه ساختار زمین ورود به آن از آن نقطه ممنوع است و ضریب احتمال غرق شدن افراد در آن مناطق بسیار زیاد است.

براساس پایش های اجرا شده بیش از 700 نقطه در سواحل مازندران به عنوان منطقه شنا ممنوع معین شده است، مناطقی که هنگام اجرای طرح های سالم سازی دریا در سالهای غیرکرونایی ماموران انتظامی در آنجا مستقر می شدند و از ورود افراد به دریا از آن نقاط جلوگیری می کردند.

نجات دهها نفر از غرق شدن

کریمیان همچنین از نجات دهها نفر از غرق شدن توسط ناجیان غریق از نیمه دوم خرداد تا به امروز اطلاع داد و گفت: از 13 خرداد سال جاری تا به امروز 131 نفر از افرادی که بدون توجه به نبود زیرساخت ها و امکانات برای شنا وارد دریا شدند، در حال غرق شدن بودند که توسط ناجیان نجات یافتند.

وی با اظهار این که 90 نفر از نجات یافتگان مردم و بقیه زدن بودند، اضافه کرد: 10 نفر از نجات یافتگان شامل هفت مرد و سه زن برای ادامه شرایط درمان و بهبودی کامل شرایط جسمانی به مراکز درمانی اعزام و پس از سلامتی کامل از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس هیات نجات غریق مازندران احتمال مرگ افرادی را که بدون توجه به شرایط حاکم بر ساحل دریای مازندران وارد آب می شوند، زیاد توصیف کرد و گفت: در حال حاضر افرادی که توسط ناجیان غریق از غرق شدگی نجات می یابند در صورتیکه نیازمند دریافت اقدامات اورژانسی باشند، باید به مراکز درمانی اعزام شوند در حالی در زمان اجرای طرح اکیپ های اورژانس و هلال احمر در محل حضور دارند و بخش زیادی از کارها را انجام می دهند .

وی یکی از خطرناک ترین اقدامات برای شنا در دریای مازندران در شرایط حاضر را ورود به آب از نقاط شنا ممنوع دانست و اضافه کرد: متاسفانه تمامی افرادی که در این مدت جانشان را از دست دادند، از نقاط ممنوع وارد آب شده بودند در حالی ورود به آب از این نقاط که با تابلوی شنا ممنوع معین شده اند حتی در صورت فعال بودن طرح های دریا هم ممنوع است.

منبع: همگردی
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1066

به "هیچ تمهیداتی برای شنا در آبهای ساحلی مازندران در نظر گرفته نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ تمهیداتی برای شنا در آبهای ساحلی مازندران در نظر گرفته نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید