هوش مصنوعی دنیای کار را دگرگون می نماید

به گزارش لنجان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، هوش مصنوعی (AI) دنیای کار را با سرعت زیادی دگرگون می نماید و تاثیرات آن در دهه های آینده بیشتر هم خواهد شد. استفاده از هوش مصنوعی در محل کار می تواند برخی از جوانب کاری (مانند کارهای تکراری و خطرناک) را بهبود ببخشد اما اذهان عمومی نگران این موضوع است که هوش مصنوعی بیکار شدن کارکنان را به دنبال داشته باشد که اثرات ناخوشایندی روی معاش و کیفیت زندگی افراد خواهد داشت.

هوش مصنوعی دنیای کار را دگرگون می نماید

این درحالی است که موضوعی که کمتر در خصوص آن صحبت شده اما اهمیت زیادی دارد، این است که هوش مصنوعی چگونه می تواند به آموزش، مهارت آموزی، ارتقای مهارت ها و آمادگی کارکنان برای آینده بازار کار یاری کند.

گروه علوم و فناوری های نوین پژوهشگاه فضای مجازی در این گزارش 3 مورد زیر را مورد آنالیز قرار داده است.

- هوش مصنوعی (AI) در حال دگرگون کردن دنیای کار است.

- هوش مصنوعی اتوماسیون میلیون ها شغل را به همراه می آورد اما میلیون ها شغل دیگر نیز ایجاد می نماید.

- هوش مصنوعی با مهارت آموزی و بهبود مهارت ها، گنجاندن آموزش در فعالیت های روزانه، فرصت بخشیدن به کارکنان و آموزش جوانان در آینده بازار کار تاثیر مثبتی به جا می گذارد.

85 میلیون شغل تا 5 سال دیگر از بین می رود

گزارش آینده بازار کار 2020 که انجمن اقتصاد جهانی (WEF) آن را منتشر نموده نشان می دهد که با افزایش اتوماسیون ظرف پنج سال آینده مقدار زمانی که انسان ها و ماشین ها برای انجام یک کار احتیاج دارند با یکدیگر برابر خواهد شد. بر اساس این گزارش تا سال 2025، 85 میلیون شغل در 26 کشور و 15 صنعت مختلف از بین خواهد رفت و 80 درصد از کارفرماها انتظار دارند از دورکاری و دیجیتالی کردن کارها استفاده گسترده تری داشته باشند.

به عبارت دیگر، حتی اگر هوش مصنوعی دیگر پیشرفتی نداشته باشد، کارکنان امروزی با اخلال زیادی در بازار کار روبرو می شوند زیرا ابزارهای اتوماسیون موجود، بازار کار را دگرگون می نمایند.

چالش پیشِ رو به دو دلیل از این مشکل نیز عظیم تر خواهد بود: اول اینکه کووید-19 خسارت زیادی را برای اقتصاد جهانی به همراه داشته و طبق برآوردها 14 درصد از ساعت های کاری یا حدود 400 میلیون شغل تمام وقت را در سه ماهه دوم سال 2020 از بین برده است.

دوم اینکه در دوران همه گیری، فناوری های اتوماسیون، ثابت باقی نمانده اند و با سرعت فزاینده ای در حال توسعه و تجاری شدن هستند و با جمع آوری داده های بیشتر و افزایش قدرت محاسباتی و تجربه، قابلیت های بیشتری پیدا می نمایند.

97 میلیون شغل جدید تا 2025 ایجاد می گردد

به رغم وجود نکات منفی، هوش مصنوعی برای کارکنان و آینده بازار کار، فواید زیادی نیز دارد. گزارش آینده بازار کار عنوان می نماید که تا سال 2025 با توجه به تقسیم کار بین نیروی انسانی و ماشین ها 97 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.

به جای نگرانی در خصوص شغل هایی که در آینده از بین خواهند رفت، باید شغل های جدید و باکیفیتی برای آینده ایجاد کنیم و در عین حال در زمینه مهارت آموزی و بهبود مهارت ها کوشش بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم افرادی را که بیکار شده اند برای فرصت های شغلی جدید آماده کنیم. اینجاست که هوش مصنوعی به حل مسائلی یاری می نماید که خودش به پدید آمدن آن ها یاری نموده بود.

خوشبختانه افرادی که در زمینه نوآوری در حوزه هوش مصنوعی هدفمند فعالیت دارند، اطمینان حاصل می نمایند کارکنانی که با مخاطرات هوش مصنوعی روبرو هستند، از مزایای قابل توجه آن هم بهره مند شوند.

از این رو گفته می گردد که هوش مصنوعی از روش های زیر می تواند آینده روشنی را برای بازار کار ایجاد کند.

* کوشش برای مهارت آموزی و بهبود مهارت ها

برخی از استارت آپ های هوش مصنوعی به طور مستقیم روی مهارت آموزی و بهبود مهارت های کارکنان تمرکز دارند و از الگوریتم های هوش مصنوعی برای ایجاد برنامه های آموزشی شخصی سازی شده استفاده می نمایند که از مهارت های موجود کارکنان را بهبود بخشیده و آن ها را برای فرصت های آینده و استفاده از فناوری آماده می نماید.

مثلاً شرکت EdCast که در کالیفرنیا مستقر است، با ارزیابی مهارت های کارکنان به وسیله تحلیل داده محور احتیاجهای بازار کار آینده، به کاربران این امکان را می دهد تا شغل های احتمالی آینده را شناسایی نموده و مهارت ها و شرایط لازم برای به عهده دریافت این مشاغل را به دست بیاورند.

* گنجاندن آموزش در فعالیت های روزانه

عده دیگری از نوآوران روی این موضوع تمرکز می نمایند که آموزش را در فعالیت های کاری روزمره بگنجانند تا کارکنان به طور مداوم مهارت های خود را افزایش داده و توانایی بیشتری برای رفع کردن احتیاجهای آینده بازار کار پیدا نمایند.

مثلاً استارت آپ کانادایی Axonify ایده میکرو لرنینگ را مطرح نموده است که در آن کارکنان هر شیفت 3 تا 5 دقیقه از وقت خود را به یادگیری و فعالیت های بهبوددهنده عملکرد اختصاص می دهند که توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی مطابق با احتیاجهای فردی شان طراحی شده است.

* فرصت بخشیدن به کارکنان

مهارت آموزی مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند به آماده شدن کارکنان برای روبروه با اخلال در بازار کار یاری کند، اما هنوز کارکنان باید با فرصت های جدیدی که ایجاد می گردد وفق پیدا نمایند. هوش مصنوعی در اینجا هم می تواند یاری کند.

استارت آپ هایی مانند SkyHive و Kalido پلتفرم هایی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد نموده اند که بر اساس مهارت ها، اهداف حرفه ای و احتیاجهای آموزشی کارکنان، فرصت های جدیدی را در اختیار آن ها قرار می دهد.

* آماده سازی نسل بعدی کارکنان

هوش مصنوعی علاوه بر آموزش کارکنان برای آینده و فرصت بخشیدن به آن ها، یاری می نماید نسل بعدی کارکنان برای کار کردن در فضایی که فناوری آن را دگرگون نموده، آماده شوند. طی سال های اخیر افزایش ابزارهایی را شاهد بوده ایم که از فناوری آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی (EdTech) برای بهبود آموزش در سطح K-12 در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه استفاده نموده اند.

برای مثال، استارت آپ ConveGenius که در دهلی مستقر است، 100 میلیون دانش آموز هندی با دسترسی محدود به آموزش مناسب را هدف قرار داده است و از هوش مصنوعی برای ارزیابی احتیاجهای آموزشی هر دانش آموز استفاده نموده و محتوای آموزشی مورد احتیاج آن ها برای موفقیت در زمینه کاری و شهروندی را در اختیارشان قرار می دهد.

استارت آپ های دیگری نیز به این چالش مهم رسیدگی نموده و فرصت را برای مهارت آموزی و بهبود مهارت های کارکنان به منظور آماده سازی آن ها برای آینده، غنیمت شمرده اند.

هوش مصنوعی تنها بخشی از راه چاره است

هیچ فناوری ای نمی تواند به تنهایی تمام مسائل کنونی کارکنان را حل نماید. دستیابی به آینده روشن در بازار کار علاوه بر فناوری های جدید به سیاست های دولتی هوشمندانه، برنامه های شرکتی بلندپروازانه و اقدام فردی کارکنان احتیاج دارد.

اما در عین حال که کوشش می کنیم به اخلال در بازار کار واکنش بهتری داشته باشیم، باید نوآوران و کارآفرینان را تشویق کنیم تا روی روش های جدیدی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی کار نمایند تا مهارت های کارکنان امروز را تقویت نموده و فرصت های هیجان انگیز و جدیدی را برای کارکنان فردا فراهم نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 666

به "هوش مصنوعی دنیای کار را دگرگون می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی دنیای کار را دگرگون می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید