مومیایی رایگان مردگان در بیابان لوت

به گزارش لنجان بلاگ، طبیعت معجزه آسای ایران، هر روز استعداد جدیدی از خود بروز می دهد. معجزه بیابان لوت، مومیایی کردن جسد شما است. اینجا را ببینید و بهت زده شوید.

مومیایی رایگان مردگان در بیابان لوت

کویر یکی از بکرترین جاذبه های طبیعی است که آرامش شب های پرستاره آن هر گردشگری را به سوی خود جذب می کند. بدون شک گردشگران می توانند آسیب هایی نیز به این جاذبه طبیعی بزنند. با پرویز کردوانی همراه شوید تا شرایط فعلی کویرهای ایران، قابلیت ها و آسیب هایی که کویرها با آن روبرو هستند را بدانید.

پرویز کردوانی، پدر کویرشناسی ایران، درباره شرایط کویرهای ایران چنین شروع کرد:

کشور ما دارای کویرها و بیابان های فراوان بوده که البته برخی در تشخیص آن ها اشتباه کرده و بیابان ها را کویر معرفی می کنند. در حالی که بین کویر و بیابان فاصله است. به جایی که نمکزار باشد و مناسب گیاهان زراعتی نباشد، کویر می گویند.

وی درباره کویر مرکزی ایران گفت:

کویر مرکزی ایران یا دشت کویر از ورامین شروع شده و تا جنوب گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود ادامه پیدا می کند.

کردوانی در ادامه گفت:

در گذشته از من خواستند که برای کویرهای ایران یک نظریه بدهم و من این کار را کردم و نظریه مورد قبول قرار گرفت. قرار بود، یک اتاق فکر کویرشناسی ایجاد شود، ولی نشد.

وی به مواد ارزشمند در کویر اشاره کرد و گفت:

برخی از کویرهای ایران نمکی دارند که از آن می توان در چاه های نفت استفاده کرد. چرا که نفت و آب با یکدیگر قاطی نشده و وقتی این نمک را درون چاه می ریزند، آب آن به ته چاه رفته و نفت بالا می آید. یعنی در استخراج نفت به شدت مفید به فایده عمل می کند.

وی اشاره کرد:

جدا از همه این خاصیت ها، می توان از کویرهایی که در آن ها گیاه، فضای سبز و حیات وحش وجود دارد، به عنوان جاذبه توریستی در بهارها استفاده کرد. همچنین از کویرهایی که نه نمک و نه گیاه دارند می توان به عنوان یک منبع گرم، انرژی خورشیدی و بادی استفاده کرد.

کردوانی گفت:

کویر در سال های گذشته به صورت درست مورد استفاده قرار نگرفت و به عقیده من 20 سال دیگر یک دانه از کویرهای موجود ما باقی نخواهد ماند.

وی در ادامه به معرفی یکی از بیابان های ایران پرداخت. یکی از بیابان های اصلی کشور ما بیابان لوت بوده که گرم ترین نطقه کره زمین را در خود جای داده و طبق حرف ناسا دمای آن به 70.7 درجه سانتی گراد می رسد. گرم ترین نقطه این بیابان چاله لوت نام دارد که ارتفاع آن از سطح دریا 116 متر است. این بیابان ویژگی های منحصر به فردی داشت. به عنوان مثال مدت ها قبل در این بیابان، یک روز در میانه آنجا یک گاو دیدم و به شدت تعجب کردم. چرا که آنجا 150 در 200 کیلومتر وسط بیابان لوت قرار داشت، حتی گیاه در آن رشد نمی کرد چه رسد به اینکه گاوی بتواند در آن دوام آورد.، اما در آنجا یک گاو سالمِ سالم روی تپه ماسه ای قرار داشت.

کردوانی افزود:

در گذشته معمولا افرادی از بیرجند برای شهداد که در غرب بیابان لوت است گندم، گوسفند، گاو و امثال این ها می آوردند و از شهداد خرما و مرکبات می بردند. به همین دلیل در یکی از رفت و آمدها یکی از گاو ها در دست اندازهای آنجا می میرد و آن را از ماشین پایین می اندازند. بعد از یک ماه که ما گاو را دیدیم، سالم مانده بود. این حیوان در آن شرایط حالت مومیایی پیدا کرده بود. یعنی آن منطقه اینقدر گرم، خشک و داغ بود که بدن گاو سالم سالم مانده بود. پس بیابان لوت این ویژگی دارد که اگر بنده مردم، پسرم می تواند، منطقه ای را در بیابان لوت درست کند و بدنم را سالمِ سالم نگه دارد.

این کارشناس گفت:

درصورتی که مسئولان کشور به ما اجازه دهند و مخالفتی با شرع نباشد، می توان در این بیابان یک قبرستان درست کرد که دو متر در پنج متر مختص به هر کس باشد و بدن همه در آن سالم بماند. حتی اگر بخواهیم جسد را به خانه بیاوریم، می توانیم این کار را انجام دهیم. برای جلوگیری از آسیب جسد باید یک لاک روی آن کشیده شود تا سالمِ سالم بماند.

کردوانی افزود:

در حال حاضر در آن منطقه جاده ای کشیده اند که آخرین آبادی منطقه شهداد را به نهبندان متصل می کند و از داخل بیابان لوت می گذرد. به همین دلیل هزاران نفر بعدازظهرها به این منطقه می آیند و شب تا صبح را در آنجا سپری می کنند. اکنون این منطقه پر از آشغال پوست هندوانه، موز و ... شده که سبب جمع شدن پشه ها شده و ویژگی مومیایی کردن را از این بیابان خواهد گرفت.

منبع عکس کاور:الی گشت

منبع: کجارو / ایلنا
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1365

به "مومیایی رایگان مردگان در بیابان لوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومیایی رایگان مردگان در بیابان لوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید