تور گرجستان ارزان: مروری بر روابط ایران و گرجستان در دوره ساسانی بر اساس شهر کهن سامشویلده

به گزارش لنجان بلاگ، مطالعات شهر باستانی سامشویلده برای تاریخ گرجستان، منطقه قفقاز و ایران اهمیت ویژه دارد.

تور گرجستان ارزان: مروری بر روابط ایران و گرجستان در دوره ساسانی بر اساس شهر کهن سامشویلده

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، نشست علمی با عنوان مروری بر روابط ایران و گرجستان در دوره ساسانی بر اساس یافته های باستان شناسی از شهر کهن سامشویلده به وسیله موزه ملی ایران و با همکاری پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با سه سخنران در تالار سخنرانی موزه ملی ایران برگزار شده است.

سخنران اصلی این نشست دکتر داویت بِریکاشویلی عضو هیئت علمی، رئیس بخش باستان شناسی، مدیر مرکز بین المللی باستان شناسی دانشگاه گرجستان و رئیس طرح پژوهشی کاوش های باستان شناسی شهر باستانی سامشویلده به تفضیل فعالیت های پژوهشی و میدانی دانشگاه گرجستان در شهر باستانی سامشویلده پرداخته است.

سخنرانی ایشان دارای دو بخش کلی است:

بخش نخست به معرفی بخش باستان شناسی دانشگاه گرجستان و فعالیت های پژوهشی/میدانی و امکانات دانشگاه گرجستان در این خصوص بوده و بخش دوم و بخش اصلی این سخنرانی در مورد فعالیت های شش ساله تیم باستان شناسی دانشگاه گرجستان در شهر سامشویلده، اختصاص داشته که خلاصه مطالب ارائه شده به توضیح ذیل است:

شهر باستانی سامشویلده که در فاصله 75 کیلومتر جنوب شرقی شهر تفلیس و روی برآمدگی طبیعی فلات گرجستان شرقی بین دو رودخانه دارای دره های بسیار عمیق واقع شده و به خاطر آب وهوای ملایم، تنوع زیاد پوشش گیاهی و حیوانات از دوران نوسنگی موردعلاقه انسان قرار گرفته بود و غارهای فراوانی که در طول تاریخ از دوره پارینه سنگی مورد استقرار قرار گرفته اند، نشان دهنده تاریخ استقرار در این بخش از گرجستان است.

شهر سامشولیده از دوره مفرغ به یکی از مهم ترین مراکز سیاسی، مالی و فرهنگی گرجستان و کل قفقاز جنوبی تبدیل شده و از دوره هخامنشی تا اواخر قرون وسطی به عنوان شهر بسیار محکم و ثروتمند واقع در جهت شمالی جاده ابریشم قرار گرفته است.

مطالعات شهر باستانی سامشویلده برای تاریخ گرجستان، منطقه قفقاز و ایران اهمیت ویژه دارد.

نام این شهر در منابع تاریخی گرجی، ارمنی، یونانی و لاتینی رومی بارها در ارتباط با تاریخ ایران ذکر می گردد.

در منابع قدیمی گرجی آمده است که در سده پنجم و ششم میلادی در سامشویلده اقامتگاه مرزبان، یعنی فرماندار نظامی ساسانی و پادگان بسیار قوی ایرانی بود.

دانشگاه گرجستان از سال 2011 میلادی کاوش های دائمی باستان شناسی سامشویلده را انجام می دهد که نتایج قابل توجهی نیز به دست آمده است.

در کاوش های مذکور پژوهشگران و مراکز مختلف علمی از ورشو لهستان، مونترال کانادا، برلین آلمان و لیمای پرو شرکت فعالی دارند. این باستان شناس در انتها از علاقه مندان و باستان شناسان متخصص ایرانی برای شرکت در این پروژه دعوت کرد.

منبع: کجارو / nmi.ichto.ir
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1284

به "تور گرجستان ارزان: مروری بر روابط ایران و گرجستان در دوره ساسانی بر اساس شهر کهن سامشویلده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان ارزان: مروری بر روابط ایران و گرجستان در دوره ساسانی بر اساس شهر کهن سامشویلده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید