قوانین حاکم بر دانشگاه ها بزرگترین خلاء پیشرفت علم و فناوری است

به گزارش لنجان بلاگ، رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در حال حاضر قوانین حاکم بر مراکز علمی ودانشگاه ها به عنوان بزرگترین خلاء برای پیشرفت علم و فناوری محسوب می گردد.چرا که برای فعالیت های مالی در حوزه بسیاری از قراردادهای صنعتی قوانین ومقررات اجازه پیشروی به ما نمی دهد.

قوانین حاکم بر دانشگاه ها بزرگترین خلاء پیشرفت علم و فناوری است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کالج در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

محمود فتوحی فیروزآبادی رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه استقلال دانشگاه ها باید بیشتر گردد، گفت: در حال حاضر دانشگاه های کشور ما نیازمند قوانین خوب هستند که البته این قوانین وجود دارد اما برای دانشگاه ها کافی نیست. باید چند درصد از درآمد فعالیت های نهادها و سازمان های دولتی برای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی به دانشگاه ها داده گردد که این موضوع در قانون ذکر شده اما هیچ گاه به معنای واقعی انجام نشده است.

سه درصد از فعالیت های پژوهشی کشور باید به وسیله دانشگاه ها انجام گردد

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که باید برای مراکز علمی و دانشگاه ها بیفتد این است که سه درصد از فعالیت های پژوهشی کشور باید به وسیله دانشگاه ها انجام گردد که در این موضوع هم متاسفانه در عمل هیچ کاری انجام نشده است. در واقع باید صنایع برای افزایش سرعت رشد علم و فناوری از مرحله مونتاژ محور به سمت دانش محور حرکت نمایند.

دانشگاه ها و دستگاه های دولتی باید بتوانند جواب نیازهای صنعت را بدهند

فتوحی توضیح داد: دانشگاه ها و مراکز علمی و همه دستگاه های دولتی باید به شکلی حرکت نمایند که بتوانند جواب نیازهای صنعت را بدهند که برای انتصاب باید ساختار اصلی و اساسی فعالیت های مالی و صنعتی تغییر کند. به طور مثال امروز بسیاری از کشورها که خودمان هم جزء آن هستیم به عنوان مونتاژ کار محصولات چینی فعالیت می کنیم که این برای کشور ما که دارای نیروهای متخصص، نخبگان و دانشمندان تراز اول است جای تاسف دارد.

انتقادهای ناعادلانه از سمت نهادهای مختلف به مراکز علمی است

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز برای دانشگاه ها ظهور پیدا نموده است انتقادهای ناعادلانه از سمت نهادهای مختلف به مراکز علمی است چرا که هر موقع در حوزه های مختلف به بن بست می خوریم دانشگاه ها را مورد حمله قرار می دهیم اما باید به این نکته توجه کنید که چقدر تا به امروز برای رشد علمی و پرورش ایده های دانشگاهی از آنها در قالب فعالیت های پژوهشی حمایت شده است. تا به امروز دانشگاه ها توانسته اند در حوزه های مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، انرژی هسته ای و به تازگی در حوزه طراحی و ساخت ماهواره نیز دستاوردهای خوبی داشتند که اینها همه نشاندهنده پیشرفت علم و فناوری در ایران اسلامی است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 182

به "قوانین حاکم بر دانشگاه ها بزرگترین خلاء پیشرفت علم و فناوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین حاکم بر دانشگاه ها بزرگترین خلاء پیشرفت علم و فناوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید