شیوع ویروس کرونا آزمون مهمی برای صنعت تکنولوژی چین است

به گزارش لنجان بلاگ، کشور چین چندین دهه صرف پرورش صنعت فناوری خود نموده است. در حال حاضر، این شرکت که با بحران عظیم بهداشت عمومی دست و پنجه نرم می نماید، شرکت های تکنولوژی را برای پیوستن به مبارزه علیه ویروس کرونا ترغیب می نماید. غول های فناوری این کشور با بهره گیری از وسایل نقلیه خودران برای رساندن تدارکات، مجهز کردن پهپادها با دوربین های حرارتی به منظور بهبود ردیابی این ویروس و اعطای توان پردازش خود برای یاری به ساخت واکسن، به شیوع ویروس کرونا واکنش نشان داده اند.

شیوع ویروس کرونا آزمون مهمی برای صنعت تکنولوژی چین است

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

هنوز معین نیست که تکنولوژی تا چه حد می تواند به کنترل این ویروس یاری کند که تا حالا حداقل حدود 84 هزار نفر در سراسر دنیا را آلوده نموده و بیش از 2700 نفر ساکن کشور چین جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده اند. دولت چین اعلام نموده که مبارزه با ویروس کرونا یک اولویت ملی محسوب می شود و احتیاجمند اقدامات جمعی است.

دولت چین مدت هاست که بر نوآوری تکنولوژی به عنوان یکی از ارکان مهم رشد تأکید دارد و میلیاردها دلار برای یارانه ها و وام ها هزینه نموده تا شرکت های تکنولوژی بتوانند در حوزه هایی مانند هوش مصنوعی، اتومبیل های خودران و دیگر عرصه ها به رقیب قدری برای سیلیکون ولی آمریکا بدل شوند. رییس جمهور چین مدتی قبل گفت: مبارزه علیه ویروس کرونا بدون حمایت علم و تکنولوژی امکان پذیر نخواهد بود. او اضافه نموده که چین باید تحقیقات بالینی برای واکسن ها و داروهای ضدویروسی را افزایش دهد و امکانات خرید آنلاین برای ده ها میلیون نفر که در خانه می مانند، گسترش پیدا کند.

وزارت علوم و فناوری چین در روز پنجشنبه از بخش تکنولوژی این شرکت درخواست یاری کرد و پیشنهاد داد که روبات ها، دستگاه های تشخیص دمای بدن و وسایلی که می توانند به کاهش تماس بین انسان ها یاری نمایند، باید مستقر شوند.

صعود صنعت تکنولوژی چین

کوشش های چین برای ایجاد سیلیکون ولی بومی به دهه 1980 برمی شود، زمانی که مقامات آغاز به مشخص بخش هایی از کشور به عنوان مناطق توسعه فناوری پیشرفته کردند. بر اساس آمار رسمی، این 168 منطقه در سال 2018 بیش از 33 تریلیون یوآن (4.7 تریلیون دلار) درآمد داشته اند.

همچنین باید به برنامه بلندمدت موسوم به ساخت چین 2025 (Made in China 2025) اشاره کنیم که تکنولوژی بخش مهمی از این راهبرد محسوب می شود؛ طبق این طرح قرار است بخش اصلی اقتصاد از قسمت فراوری به فناوری های پیشرفته منتقل شود. برای عملی شدن این طرح، میلیاردها دلار بودجه دولتی به بخش هایی مانند ارتباطات بی سیم، میکروچیپ ها و صنعت روباتیک اختصاص پیدا می نماید.

این تمرکز روی صنعت تکنولوژی تابه حال جواب داده است. چین در سال 2018 میزبان 9 شرکت از 20 مورد از باارزش ترین شرکت های فناوری دنیا بود. این در حالی است که پنج سال قبل از این تاریخ، فقط دو شرکت موجود در این فهرست در کشور چین قرار داشتند.

به گفته یکی از تحلیلگران، در حال حاضر که چین مشغول مبارزه با ویروس کرونا است، بخش تکنولوژی در زمینه توقف شیوع نقش بسیار مهمی نخواهد داشت. اما این تحلیلگر خاطرنشان نموده که سرویس های دیجیتال مانند دلیوری مواد غذایی و پرداخت موبایل در زمینه مدیریت این اپیدمی مثمر ثمر واقع می شوند.

کوشش شرکت های تکنولوژی

در ماه جاری، شرکت Tencent تجهیزات مربوط به محاسبات پیشرفته را در اختیار پژوهشگران قرار داده تا برای یافتن درمان از این امکانات بهره ببرند. همچنین باید به بزرگ ترین تاکسی آنلاین چین به نام Didi اشاره کنیم که سرورهای خود در اختیار افراد فعال در زمینه مبارزه با ویروس کرونا قرار داده است. همچنین شرکت های زیادی در حال مستقر کردن روبات ها برای کاهش تماس بین انسان ها هستند.

در همین زمینه، می توانیم به اقدامات یکی از شرکت های فعال در زمینه دلیوری غذا به نام Meituan Dianping اشاره کنیم. این شرکت روبات هایی را برای چندین رستوران در پکن به کار گرفته که غذاها را از آشپزخانه به پیک های ارسال غذا و مشتریانی که منتظر دریافت سفارش خود هستند، می رسانند. این شرکت اعلام نموده در صورت موفقیت می خواهد این برنامه را در سایر شهرها اجرا کند.

علاوه بر این، سایت JD.com که یکی از مهم ترین شرکت های تجارت الکترونیک چین به حساب می آید، اخیرا برای ارسال کالاها به کارکنان مرکز بهداشت در شهر ووهان چین، از روبات های خودران استفاده نموده است. این روبات ها که شبیه اتومبیل های بسیار کوچکی هستند، مرتبا کالاهای مختلفی را به مهم ترین بیمارستان ووهان در زمینه ویروس کرونا می رسانند. اگرچه جهت موردنظر فقط حدود 600 متر است، اما به گفته مدیر این پروژه، همین اقدام هم در حفاظت از افراد تا حدی مثمر ثمر واقع می شود. او می گوید آن ها در عرض 4 روز توانسته اند الگوریتم های موردنظر را برای این کار توسعه دهند.

یکی دیگر از استارت آپ های چینی هم چندین روبات خود را روانه بیمارستان های مختلف شهر ووهان نموده که در بخش های جداگانه به صورت اتوماتیک مواد ضدعفونی نماینده پخش می نمایند.

نگرانی مربوط به افزایش نظارت دولت

در جریان شیوع ویروس کرونا در چین، پهپادها هم مورد استفاده قرار می گیرند. این تکنولوژی به مقامات اجازه می دهد که جمعیت مناطق مختلف را اسکن نمایند تا اگر کسی به خدمات پزشکی احتیاج دارد، شناسایی شود. یکی از استارت آپ های مستقر در شنژن تا حالا حدود 100 پهپاد را در مناطق مختلف چین مورد استفاده قرار داده است. این استارت آپ همچنین حدود 200 نفر را به مراکز کنترل ارسال نموده تا بتوانند بر عملکرد این پهپادها نظارت داشته باشند. سخنگوی این شرکت به CNN گفته: کارکنان این شرکت به سختی مشغول کار هستند و این بهترین آزمون برای سیستم پهپادی ما محسوب می شود و می تواند توانایی ما را به دنیا نشان بدهد.

استفاده از پهپادها و دیگر فناوری ها باعث شده گروه های فعال حقوق بشر بار دیگر اعتراض خود را بابت نظارت گسترده دولت چین بر عملکرد شهروندان خود ابراز نمایند. چین از مدت ها قبل از تکنولوژی های تشخیص چهره، هوش مصنوعی و دیگر فناوری ها برای مبارزه با جرم و نظارت بر شهروندانش استفاده می نماید. ناگفته نماند شرکت هایی مانند Tencent سال هاست که به سانسور موضوعات حساس سیاسی در محیط آنلاین متهم می شوند.

یکی از تحلیلگران موسسه Coresight Research در همین زمینه می گوید: بخش فناوری چین مدت هاست که از حمایت بالا به پایین پکن بهره می برند. دولت مرکزی چین سال گذشته 3.9 درصد از بودجه ملی را به علم و فناوری اختصاص داد که نسبت به سال قبلی آن 14 درصد افزایش داشته است. به اعتقاد این تحلیلگر، همین موضوع نشان می دهد که برای دولت توسعه فناوری و کوشش در راستای پیشبرد نوآوری اهمیت بسیار زیادی دارد. او افزود: حمایت مقامات باعث می شود همه چیز سریع تر اتفاق بیفتد. البته نباید فراموش کنیم که در چین از لحاظ اخلاقی سخت گیری چندانی صورت نمی گیرد.

منبع: CNN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 203

به "شیوع ویروس کرونا آزمون مهمی برای صنعت تکنولوژی چین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع ویروس کرونا آزمون مهمی برای صنعت تکنولوژی چین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید