راه های ساده مراقبت از پوست

به گزارش لنجان بلاگ، برای آنکه پوست خوبی داشته باشد، باید از درون خود آغاز کنید. وقتی که سردتان است، شما را گرم و به هنگام گرما، بدن تان را خنک می نماید. به شما یاری می نماید تا همه چیز را لمس کنید. به راستی این چیز حیرت آور چیست؟ پوست شما، اما پوست تان در قبال این کارهایی که برای تان انجام می دهد از شما چه انتظاری دارد؟ فقط کمی توجه و مراقبت. بیایید کمی راجع به مراقبت از پوست حرف بزنیم و اینکه چرا باید با پوست مان مهربان باشیم. پوست هم همچون قلب، معده، مغز و... یکی از ارگان های اصلی بدن و در حقیقت، عظیم ترین ارگان است؛ ولی در عین حال مراقبت از آن کار بسیار ساده ای است؛ مگر آنکه مسئله ای وجود داشته باشد.

راه های ساده مراقبت از پوست

راه های ساده مراقبت از پوست

برای آنکه پوست خوبی داشته باشد، باید از درون خود آغاز کنید. وقتی که سردتان است، شما را گرم و به هنگام گرما، بدن تان را خنک می نماید. به شما یاری می نماید تا همه چیز را لمس کنید. به راستی این چیز حیرت آور چیست؟ پوست شما، اما پوست تان در قبال این کارهایی که برای تان انجام می دهد از شما چه انتظاری دارد؟ فقط کمی توجه و مراقبت. بیایید کمی راجع به مراقبت از پوست حرف بزنیم و اینکه چرا باید با پوست مان مهربان باشیم. پوست هم همچون قلب، معده، مغز و... یکی از ارگان های اصلی بدن و در حقیقت، عظیم ترین ارگان است؛ ولی در عین حال مراقبت از آن کار بسیار ساده ای است؛ مگر آنکه مسئله ای وجود داشته باشد. پوست شما به طور مداوم از شما محافظت و از ورود عفونت ها به بدن جلوگیری می نماید. با مراقبت از پوست، کار آن را راحت تر می کنید. اگر امروز از پوست خود محافظت کنید، در آینده کمتر دچار مسائلی مثل چین و چروک ها، سرطان پوست و سایر مسائل پوستی خواهید شد. یکی از ساده ترین روش ها برای مراقبت از پوست، تمیز نگاه داشتن آن است. تمیز نگاه داشتن دست ها اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا دست ها ناقل جرم ها و میکروب ها به پوست و سایر قسمت های بدن هستند. برای شست و شوی دست ها از آب ولرم و صابون استفاده نموده و کف دست ها، مچ ها، لای انگشت ها و زیر ناخن ها را به طور مرتب تمیز کنید. به خوبی دست ها را بشویید و بعد آنها را با حوله تمیز خشک کنید. هنگام دوش گرفتن و حمام هم از آب ولرم بهره ببرید. بدن خود را با شامپوی مخصوص بدن و یا صابون ملایم بشویید. پشت بازوها و پشت گوش ها را هم به خوبی بشویید. صورت شما به توجه احتیاج دارد؛ خصوصاً زمانی که پوست صورت تان بیشتر چرب شده باشد. روزانه یک یا دو بار صورت تان را با آب ولرم و یک تمیز نماینده ملایم بشویید. اگر پوست صورت تان خشک است، پوسته پوسته می گردد و خارش دارد، از لوسیون یا کرم مرطوب نماینده بهره ببرید. موقع خرید مرطوب نماینده حتماً به یاد داشته باشید که عطر و رنگ زیادی نداشته باشد. اگر نگران جوش های خود هستید و نمی خواهید با استفاده از کرم مرطوب نماینده جوش های صورت تان زیاد شوند، بهتر است مرطوب نماینده هایی با پایه آب مصرف کنید. اگر زیاد جوش نمی زنید، برترین راه رهایی، تمیز کردن و تمیز نگاه داشتن پوست است. اگر پوست خود را به نرمی تمیز و از انگشتان خود برای این کار بهره ببرید، مقدار آسیب پوستی به حداقل می رسد. گاهی اوقات وقتی که صابون یا شامپوی خود را تغییرمی دهید، پوست تان دچار سوزش می گردد. اگر صابون یا شامپوی نو تند است یا اینکه احساس خارش، حرارت، خشکی و یا سوختگی پوست می کنید، استفاده از آن را متوقف کنید. برای امتحان کردن یک محصول نو بهتر است مقداری از آن را روی مچ دست یا بازوی تان بمالید. در صورت ایجاد هر گونه قرمزی و خارش تا 24 ساعت بعد از آن، دیگر از آن محصول استفاده نکنید. برای محافظت از پوست در برابر آفتاب حتماً از کرم ضد آفتاب بهره ببرید؛ حتی اگر پوست تان به طور طبیعی تیره است.

کرم ضد آفتاب علاوه بر آنکه از پوست در برابر آفتاب محافظت می نماید، از ایجاد چین و چروک هم جلوگیری می نماید. با پیر شدن و افزایش خطر سرطان پوست که در اثر اشعه های زیانبار خورشید ایجاد می گردد، باید به استفاده از کرم ضد آفتاب بیشتر اهمیت داد. کرم ضد آفتاب شما بهتر است 30 SPF داشته باشد. به هنگام مصرف تمام نقاط پوست صورت را بپوشانید. علاوه بر کرم ضد آفتاب بهتر است از کلاه لبه دار هم بهره ببرید. در روزهایی که مجبورید در معرض نور خورشید باشید، لباس روشن نازک و آستین بلند با شلوار بپوشید و حتی الامکان از آفتاب 10 صبح تا 4 بعداز ظهر پرهیز کنید. هنگامی که در یک ناحیه از پوست خود دچار خارش شدید، آن قسمت را با صابون ملایم و آب نسبتاً گرم بشویید. گاهی اوقات ضروری است از کرم آنتی بیوتیک هم بهره ببرید که بهتر است آن را با پزشک تان در میان بگذارید. کرم آنتی بیوتیک میکروب هایی را که در اطراف بریدگی و زخم تجمع می نمایند، از بین می برد. سوختگی یکی دیگر از مسائل پوستی جدی است. برای جلوگیری از بروز این حالت، هنگام نزدیکی به آتش، شمع و نقاط گرم (بخاری، کوره و سایر منابع حرارتی) مواظب پوست تان باشید. اگر به طور اتفاقی دچار سوختگی شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. نیش حشرات و بعضی گیاهان سمی مسائل دیگری را هم برای پوست به وجود می آورند. حواس تان باشد که پوست تان را خراش ندهید. خراشیدگی ها هم از عوامل اصلی تجمع میکروب ها هستند. اگزما، نوعی واکنش حساسیتی پوست است که باعث خارش، خشکی، پوسته ریزی و نقاط قرمزرنگ در پوست می گردد. شایع ترین مشکل اگزما در بچه ها، اگزمای آتوپیک است که اغلب از سن 2-5 ماهگی ایجاد می گردد. بعضی غذاها، به خصوص محصولات لبنی و تخم مرغ و تحریک نماینده های پوستی، مثل موی حیوانات خانگی پشم یا پودرهای شست و شو از عوامل ایجاد نماینده اگزما هستند. در این شرایط بهتر است از کرم های نرم نماینده، پمادها، نرم نماینده های مایع برای شست و شوی محل مورد نظر، کرم های آنتی بیوتیک و... استفاده گردد. در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

کهیر

نوعی بیماری کوتاه مدت است که با سرخی پوست و خارش بسیار در تمام بدن همراه می باشد. این عارضه پوستی به صورت دانه های کوچک صورتی رنگ یا به شکل برجستگی های وسیع تر و گاهی به صورت تاول دیده می گردد و با خارش شدید همراه است. کهیر معمولاً واکنش بدن در برابر مواد هیستامین یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین است. موادی مثل: آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، شیر، مرکبات، پنی سیلین، آسپرین و کدئین می تواند موجب ایجاد کهیر گردد. تراوش مایع پلاسمای خون از درون رگ ها به فضای میان بافتی در پوست این حالت را به وجود می آورد. در اغلب موارد، کهیر بی ضرر است و هیچ علامت پایداری به جا نمی گذارد. کهیر حاد می تواند از 1-6 هفته ادامه داشته باشد.

منبع: دنیای سلامت(شماره 61)

ae

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1168

به "راه های ساده مراقبت از پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های ساده مراقبت از پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید