خبرنگاران هفت هزار و 500 تن محصول گردو در چهارمحال و بختیاری فراوری شد

به گزارش لنجان بلاگ، شهرکرد- خبرنگاران - مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از فراوری هفت هزارو 500 تن محصول گردو در این استان خبرداد و گفت: این میزان فراوری نسبت به برداشت این محصول سال زراعی گذشته 90 درصد افزایش دارد.

خبرنگاران هفت هزار و 500 تن محصول گردو در چهارمحال و بختیاری فراوری شد

ابراهیم شیرانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران،میزان فراوری برداشت محصول گردو در سال زراعی گذشته را سه هزار تن گفت و گفت: پارسال بدلیل پدیده سرمازدگی بخش عمده ای از محصول گردو این استان دچار خسارت و از بین رفت.

وی همچنین از فراوری 24 هزار تن محصول بادام این استان در امسال اطلاع داد و گفت: با این میزان فراوری، در سال زراعی گذشته با پدیده سرمازدگی تنها 17 هزار تن گزارش شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، وسعت بادامستانهای بارور استان را 12 هزار و 500 هکتار برآورد کرد و گفت: بیش از70 درصد بادام چهارمحال و بختیاری از نوع مامایی و مابقی از ارقام سفید، ربیع، محبی، سنگی و شاهرودی است.

شیرانی اضافه نمود: بخش عمده بادامستانهای این استان در شهرستان های سامان، بن و حاشیه رودخانه زاینده رود است.

وی ، وسعت باغات مثمر این استان را 44 هزار و 500 هکتار مطرح نمود و گفت: حدود 30 هزار و 704 هکتار آن بارور و مابقی شامل نهال و درختان غیربارور است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ،از حذف و جایگزینی 400 هکتار از باغات فرسوده استان با نهال اصلاح شده سازگار اقلیم در سال زراعی جاری در استان را یادآور شد و گفت: امسال بیش از دو هزار و 800 هکتار از باغات استان اصلاح و عمل پیوند اجرا شده است .

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری وسعت باغات فرسوده این استان را 10 هزار هکتار برآورد کرد و گفت: حداقل هزینه مورد احتیاج برای حذف و جایگزین هر هکتار باغات فرسوده افزون بر 150 میلیون ریال اعتبار احتیاج است .به گفته وی، بخشی از باغ های مثمر با توجه به فرسودگی و کهن بودن درختان در برابر آفت باغی ضعیف و آسیب پذیر هستند.

وی از فراوری و آماده توزیع، 446 هزار اصله نهال مثمر در 7 نهالستان استان در امسال اطلاع داد و توضیح داد: این میزان نهال در زمان مناسب کشت به منظور توسعه، حذف و جایگزینی باغ ها، بین بهره برداران با قیمت متعادل عرضه خواهد شد.

شیرانی، میزان محصول برداشت سالانه محصولات باغی این استان را بیش از 190 هزار تن عنوان و توضیح داد: در صورت اصلاح و احیای باغ های قدیمی و کم بازده، برداشت محصول تا 35 درصد افزایش می یابد.

سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات فراوری می گردد، سطح زیرکشت استان نیز 270 هزار هکتار با 60 هزار بهره بردار است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 567

به "خبرنگاران هفت هزار و 500 تن محصول گردو در چهارمحال و بختیاری فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هفت هزار و 500 تن محصول گردو در چهارمحال و بختیاری فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید