حقایقی جالب درباره کشور واتیکان

به گزارش لنجان بلاگ، آیا تصورش را می کردید یک کشور درون پایتخت کشور دیگری قرار گرفته باشد و تنها از یک شهر تشکیل شده باشد؟ واتیکان دقیقا همان کشور عجیب و کوچک است!

حقایقی جالب درباره کشور واتیکان

واتیکان مرکز فعالیت کلیسای کاتولیک های دنیا به شمار می رود. با خبرنگاران همراه باشید تا اطلاعات جالب تری از این شهر زیبا کسب کنید.

مطلب پیشنهادی : راهنمای سفر به رم

تاریخچه واتیکان

واتیکان در سال 1929 طی توافقی میان سریر مقدس (اسقف نشین کلیسای کاتولیک در شهر رم است که اسقف اعظم آن به پاپ شهرت دارد) و بنیتو موسیلینی (نخست وزیر وقت ایتالیا) به عنوان یک کشور مستقل تاسیس شد.

این کشور که طبق سرشماری سال 2015 تنها حدود 1,000 نفر جمعیت داشته است. در اغلب کشورها سفارتخانه دارد و امروزه در تعداد زیادی سازمان بین المللی عضو است. زبان رسمی مردم این کشور ایتالیایی و نوع حکومت آن پاپ سالاری محسوب می گردد. نکته جالب اینکه سفرای واتیکان و نمایندگان پاپ به طور رسمی نماینده و سفیر سریر مقدس به شمار می فرایند نه خود واتیکان.

جالب تر اینکه دو نوع گذرنامه در این کشور صادر می گردد، یکی گذرنامه های دیپلماتیک و خدماتی که وظیفه صادر کردن آن را سریر مقدس به عهده دارد و دیگری گذرنامه های عادی که واتیکان آن را صادر می نماید.

گردشگری مهم ترین منبع درآمد این کشور محسوب می گردد. واتیکان مملو از بناهای تاریخی ارزشمند است و تنها کشوری در دنیا به شمار می رود که به صورت کامل در لیست فهرست میراث دنیای یونسکو جایی برای خود دست و پا نموده است. سن پترو، بزرگ ترین کلیسای دنیا در واتیکان قرار گرفته است.

این دولت شهر دارای آب و هوای مدیترانه ای است، به طوری که تابستان های گرم و خشک و زمستان های بارانی دارد. از جمله بهترین جاذبه های واتیکان می توان به کلیسای سن پترو، میدان سن پترو (Piazza San Pietro)، اتاق های رافائل، کلیسای سیستین، گالری عکس (Pinacoteca)، موزه های واتیکان، کلیسای کوچک نیکولینا، موزه ملی اتروسکان و موزه مصری اشاره نمود. با این وجود، می توان به نوعی، نقطه نقطه این کشور را جاذبه دیدنی محسوب کرد.

پایتخت واتیکان کجاست؟

پایتخت کشور واتیکان، شهر واتیکان است. تنها شهری در دنیا که درون یک شهر دیگر قرار گرفته است. گیج نماینده است؟

سریر مقدس(منظور واتیکان است) کوچک ترین دولت مستقل در دنیا است که مساحت تقریبی 44 هکتار را در بر گرفته و تنها حدود 800 نفر جمعیت دارد. طول شهر 0.6 مایل (1.05 کیلومتر) و عرض آن 0.5 مایل (0.85 کیلومتر) است؛ مجموع خط مرزی نیز 2 مایل (3.2 کیلومتر) است. واتیکان سیتی مکانی که طلوع و غروب خورشید در آن از بالای گنبد کلیسای بازیلیکای سن پیترو می گذرد، کلیسایی که توسط مردی افسانه ای یعنی میکل آنژ طراحی شده است.

این شهر مکه مسیحیان سرتاسر دنیا به شمار می رود و تاریخچه آن همواره اعجاب برانگیز بوده است. در این مقاله حقایقی کم تر گفته شده از این کشور منحصر به فرد را برای شما بازگو می کنیم.

واتیکان چگونه به وجود آمد؟

شهر واتیکان با وجود اینکه بخشی از کشور ایتالیا است، کشوری مستقل با قدرت تام محسوب می گردد. البته موضوع به این سادگی نیست. پس از یک سری کشمکش های طولانی با دولت ایتالیا، در نتیجه وضع توافقنامه لاتران این کشور ایجاد شد. به موجب این عهدنامه شهر واتیکان در سال 1929 استقلال پیدا کرد و کاتولیک های رم مکان ویژه ای برای خود در ایتالیا بدست آوردند.

آدرس

واتیکان روی تپه ای به همین نام در شمال غرب کلانشهر رم در ایتالیا واقع شده است.

دسترسی

متاسفانه واتیکان هیچ گونه فرودگاهی ندارد، بنابراین شما مجبور هستید ابتدا به رم سفر کنید. وقتی به این شهر رسیدید، چندین راه برای دسترسی به واتیکان وجود دارد.

  • مترو

متروی شلوغ رم، یک ایستگاه درست بیرون از دیوارهای واتیکان در اتاوانیو (Ottaviano-S. Pietro) دارد. خط متروی A هرچند دقیقه یک بار مسافران را به سمت این ایستگاه جابجا می نماید. از این ایستگاه با حدود 5 دقیقه پیاده روی به میدان سن پیترو و موزه های واتیکان دسترسی خواهید داشت. در میدان سن پیترو می توانید ورودی واتیکان را بیابید.

  • اتوبوس عمومی

اتوبوس های زیادی وجود دارد که مسافران را به سمت واتیکان راهنمایی می نمایند. خطوط شاتل شماره 40 و 64 به طور مکرر از سمت نقاط مرکز شهر شامل میدان ونیزی (Piazza Venezia) بین ایستگاه ترمینی (Termini) و واتیکان در رفت و آمد هستند. متاسفانه ایستگاه اتوبوس مرکزی یا ایستگاهی که هر خط اتوبوسی از آن عبور کند وجود ندارد. به طور کلی در دسترس ترین خطوط اتوبوس به همراه نقاط توقف آن ها را می توانید پایین تر مشاهده کنید.

شماره 40 (اتوبوس پرسرعت با تعداد توقف محدود): ایستگاه Termini - میدان ونیزی - میدان Argentina - میدان Pia

شماره 64: ایستگاه Termini - میدان ونیزی - واتیکان

شماره 62: میدان Repubblica - پله های اسپانیایی (Spanish Steps) - میدان ونیزی - میدان Argentina - واتیکان

  • پیاده روی

برای اغلب مردم، پیاده روی بهترین راه برای دسترسی به واتیکان و تماشای جاذبه های گردشگری رم و خود واتیکان محسوب می گردد. از این طریق نقاط زیادی را در گوشه کنار رم و قبل از رسیدن به واتیکان رویت خواهید کرد. واتیکان با پیاده روی تنها 15 تا 20 دقیقه از میدان ناونا (Navona) در مرکز شهر رم فاصله دارد. اما بسته به اینکه چه مسیری را انتخاب کنید، جاذبه های متفاوتی را تماشا خواهید کرد. نقشه زیر برای این امر یاری زیادی به شما می نماید.

نکاتی باید در زمان بازدید از واتیکان بدانید:

  • هزینه بازدید از موزه های واتیکان و کلیسای سیستین حدود 15 یورو و هزینه بازدید از گنبد سنت پتر حدود 6 یورو می گردد. بازدید از کلیسای سنت پیتر و میدان سنت پیتر رایگان است.

  • بلیت بازدید از موزه های واتیکان و کلیسای سیستین ترکیبی است، نمی توان برای هرکدام بلیت جداگانه تهیه کرد.

  • به خصوص اگر در هنگام تعطیلات مذهبی و ماه های تابستان از واتیکان دیدن می کنید، بلیت بازدید از موزه های واتیکان و کلیسای سیستین را از قبل تهیه کنید.

  • پیشنهاد می کنیم در یکی از تورهای رسمی بازدید از واتیکان و نقاط دیدنی آن ثبت نام کنید.

  • برای بازدید از واتیکان باید طرز لباس پوشیدن را رعایت کنید. مطمئن شوید شلوار بلند و پیراهن آستین بلند بپوشید، چراکه در غیر این صورت شما را راه نخواهند داد.

  • اگر دوست دارید به طور آزادانه در واتیکان به گشت و گذار بپردازید، کوله پشتی و کیف های بزرگ خود را به همراه نداشته باشید، چرا که هنگام بازدید از نقاط دیدنی این کشور آن ها را آنالیز خواهند کرد.

سبک شهر و سبک معماری واتیکان

  • نام رسمی شهر واتیکان (Stato della Città del Vaticano)به معنای دولت شهر واتیکان است.

  • ریشه اصطلاح واتیکان در زبان لاتین است. این کلمه از واژه Mons Vaticanus ریشه گرفته و به معنای کوه واتیکان است.

  • این شهر که مساحتی 44 هکتاری (0.44کیلومتر) را در بر می گیرد جمعیتی حدود 812 نفر (آمار تا دسامبر 2011) دارد.

  • واتیکان دارای سیستم بانکی، اداره پست، ایستگاه رادیویی، رصدخانه و سیستم تلفن مستقل است.

  • کلیسای بازیلیکای سن پیترو که در آرامگاه سن پیتر واقع شده در قرن چهارم ساخته شده است. این کلیسا در قرن 16 بازسازی شد، و اکنون یکی از جاذبه های توریستی مهم به شمار می رود (اصطلاح بازیلیکا به کلیساهای مهم اطلاق می گردد).

  • از شش ورودی شهر، تنها سه دروازه پیاتزا (Piazza)، آکرو دله کمپانه (the Arco delle Campane) و ورودی موزه واتیکان و گالری ها برای عموم آزاد است.

  • این شهر نیازمند واردات آب، غذا، برق، گاز و دیگر ضروریات است.

  • مالیات بر درآمد در این شهر اعمال نمی گردد و محدودیتی برای وارد یا خارج کردن پول نیز در واتیکان وجود ندارد.

  • اداره پست خود واتیکان به دلیل سرعت بالای کار در میان مردم رم نیز محبوب است. واتیکان تمبرهای مخصوص به خود را منتشر می نماید.

  • واتیکان نیروهای مسلح ندارد. دفاع نظامی واتیکان بر عهده کشور ایتالیا است.

  • پاپ، کاردینال ها، اعضای گارد سوئیس و روحانیون پاسپورت های خود را از شهر واتیکان دریافت می نمایند.

  • واتیکان هیچ هیئت دیپلماتیکی به آن شکل رایج ندارد؛ روابط خارجی توسط سریر مقدس اداره می گردد.

  • امکان پرداخت حدود 8٪ از مالیات سالانه مردم ایتالیا به واتیکان وجود دارد.

  • یونسکو شهر واتیکان را به عنوان یک میراث دنیای یونسکو معرفی نموده است، تنها میراثی که خود یک کشورِ کامل است.

  • موزه های واتیکان که در سرتاسر دنیا شناخته شده اند 9 مایل طول دارند. باور بر این است که دور زدن کامل در این حلقه حتی اگر فقط یک دقیقه برای تماشا و تحسین هر اثر نقاشی وقت صرف کنید، چهار سال طول می کشد.

  • ایوانی که پاپ برگزیده جدید می ایستد ایوان نیایش (Loggia of the Benediction) نام دارد. دعای اول به نام به شهر و به دنیا (Urbi et Orbi) توسط پاپ از بالای این ایوان قرائت می گردد و میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا به آن گوش می دهند.

  • زبان هایی که مردم واتیکان به آن مکالمه می نمایند شامل لاتین، ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی است. واتیکان بالاترین میزان سواد یعنی 100% را به خود اختصاص داده است.

  • البته جالب است که هیچ زبانی به عنوان زبان رسمی کشور تحت قانون اعلام نشده است.

  • گفته می گردد که پس از پاپ لئو، پاپ خوآن به مقام رسید. البته پاپ خوآن در حقیقت یک زن بود که در زمان حضور خود در مقام پاپ مورد تجاوز قرار گرفته و باردار می گردد. طی یک راهپیمایی از کلیسای بازیلیکای سن پیتر تا بازیلیکای لاتران وی در یک کوچه باریک وضع حمل نموده و با افشا شدن این موضوع کشته شده و در همان جا دفن می گردد.

  • واتیکان سیتی پایتخت کشور واتیکان است.

  • نوع حکومت غالب در این کشور در حال حاضر اتوکراسی (حکومت مطلق استبدادی) است. قدرت تام در اختیار پاپ است. البته هیئتی از نمایندگان به نام مجلس Curiaنیز به پاپ یاری می نمایند.

  • رم پایتخت ایتالیا به طور کامل واتیکان را احاطه نموده است.

  • هنوز امکان استفاده از زبان لاتین برای کاربران عابربانک در واتیکان برای انجام تراکنش ها وجود دارد. بانک واتیکان تنها بانک در سرتاسر دنیا است که از زبان لاتین استفاده می نماید.

  • نیروهای نظامی واتیکان در حال حاضر گارد سوئیس جامه اسقفی است که بیشتر با نام گارد واتیکان شناخته شده و در اصل نقش محافظ های شخصی پاپ را بر عهده دارند.

تمامی این حقایق جالب توجه، ضرورت دیدن از شهر واتیکان را برای دوست داران فرهنگ و معماری ثابت می نماید. در سفر به این شهر مراقب کیف های پول خود باشید. این شهر به دلیل میزان جرایم 90٪ درصدی شناخته شده است. البته اجازه ندهید این مسئله مانع لذت بردن شما از تمامی هنرهای منحصر به فرد این شهر گردد.

اگر خاطره ای از این شهر داشتید، با ما در میان بگذارید.

نمایی سه بعدی از موزه های واتیکان:

منبع: آژانس مسافرتی آدراپانا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 106

به "حقایقی جالب درباره کشور واتیکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب درباره کشور واتیکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید