فراوری الکتریسیته از باران!

به گزارش لنجان بلاگ، ابداع روشی جدید برای فراوری جریان الکتریکی از قطرات باران که می توان 100 لامپ LED را روشن کند.

فراوری الکتریسیته از باران!

بهره برداری از چرخه آب و فراوری برق از روزهای بارانی، می تواند یکی از راه های رشد مصرف انرژی تجدید پذیر باشد. تا به امروز دانشمندان نتوانسته اند از قطرات آب برای فراوری مقدار قابل توجهی انرژی استفاده نمایند اما ممکن است در این زمینه پیشرفت هایی اجرا شده باشد.

در حالی که هنوز نتوانسته ایم چترهایی را بسازیم که دو برابر ژنراتورها نیرو فراوری می نمایند، اما آخرین دستاورد دانشمندان نشان می دهد می توان از قطرات باران در مقیاس قابل قبول و مقرون به صرفه نیرو فراوری کرد. در این دستاورد هر قطره باران می تواند انرژی کافی برای روشن شدن 100 لامپ LED را به وجود آورد.

مهندس پزشکی Wang Zuankai از دانشگاه هنگ کنگ می گوید: تحقیقات ما نشان می دهد که قطره 100 میکرولیتری آب که از ارتفاع 15 سانتی متری رها می گردد، می تواند جریانی بیش از 140 ولت فراوری کند که برای روشن شدن 100 لامپ LED کوچک کافی است.

دانشمندان سالیان سال است که به دنبال فراوری چنین انرژی از قطرات آب هستند اما فیزیک تبدیل انرژی قطرات باران به جریان الکتریکی سخت تر از آن چیزی است که تصور می گردد.

یکی از پیشرفت هایی که این تیم در فراوری برق بر پایه قطرات (DEG) ایجاده نموده، استفاده از فیلم و صفحات پلی تترا فلئورو اتیلن (تفلون) بود که قادر است با برخورد مداوم قطرات باران یک سطح باردار را ایجاد کند تا به تدریج به اشباع مناسبی برسد.

تیم دریافت با برخورد قطرات با این صفحه و پخش شدن آن، قطرات می توانند مانند یک پل عمل نمایند که دو الکترود را به یکدیگر متصل می نماید (الکترودهای آلومینیم و قلع اکسید ایندیوم که با تفلون پوشیده شده است). قطرات مانند مقاومت و پوشش سطحی به عنوان خازن عمل می نماید.

محققان می گویند این فرآیند می تواند در هر مکانی که آب به یک سطح جامد برخورد می نماید مانند پوسته قایق، درون بطری آب یا بالای چتر اعمال گردد. با این وجود محققان امیدوارند تا بتوانند در 5 سال آینده اولین نمونه از این سیستم را به وجود آورند.

sciencealert.com

2121

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 207

به "فراوری الکتریسیته از باران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری الکتریسیته از باران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید