ترمز اگزوز موتور دیزلی چیست و چگونه عمل می نماید؟

به گزارش لنجان بلاگ، ترمز اگزوز موتور دیزلی سیستمی است که با استفاده از یک شیر قابل کنترل در سیستم اگزوز، جریانِ اگزوز را مسدود نموده، و باعث کاهش سرعت موتور و افزایش قدرت توقف خودرو می گردد.

ترمز اگزوز موتور دیزلی چیست و چگونه عمل می نماید؟

خبرنگاران - الهام زهره وند: در هر سیستم ترمز خودرویی، عامل کلیدی فشار است. وقتی که روی پدال ترمز در خودرو فشار می آورید مایع ترمز فشرده، به پیستون های چرخ ها منتقل می گردد. این پیستون ها مواد پرفشاری مانند لنت های ترمز یا ترمزهای درام را به چرخ ها فشار می دهند. این کار چرخ ها را به آرامی متوقف می نماید و خودرو می ایستد.

این روش برای خودروی خانوادگی شما مناسب است، اما برای وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون های دیزلی بزرگ، تنها استفاده از لنت های ترمز کافی نیست. به همین علت، بعضی از وسایل نقلیه دیزلی سنگین از سیستم های ترمز اضافی برای تقویت قدرت توقف خود استفاده می نمایند.

یکی از این سیستم ها، ترمز اگزوز است. مانند ترمزهای معمولی، ترمز اگزوز نیز از فشار برای کاهش سرعت استفاده می نماید؛ اما به طور کامل متفاوت و متمرکز روی موتور خودرو، نه چرخ ها.

ترمز اگزوز، یک شیر قابل کنترل است که در سیستم اگزوز واقع شده است. در حالی که ترمزهای معمولی با چرخ ها ارتباط دارند، ترمزهای اگزوز به طور مستقیم با چرخ ها ارتباط ندارند و کل فرآیند در پشت موتور دیزلی و به وسیله شیر قابل کنترل در سیستم اگزوز انجام می گردد. معمولا، در موتورها، گازهای اگزوز پس از فرآیند احتراق از سیلندرهای موتور فراوری می گردد و به وسیله یک شیر جداگانه، به لوله اگزوز راهنمایی می گردد.

اگر خودرو به سیستم ترمز اگزوز مجهز باشد، شیر اضافی به لوله های اگزوز اضافه می گردد که می تواند به طور مستقیم به وسیله یک کلید روی داشبورد کنترل گردد. وقتی که این شیر فعال می گردد، به طور جزئی بسته می گردد، به مقدار ای که جریانِ اگزوز را به طور کامل متوقف نمی نماید، به مقدار ای که تأثیر ملموسی بر سرعت و نرمی جریانِ اگزوز از لوله و خروج آن دارد.

ترمزهای اگزوز باعث می شوند موتور کندتر کار کند و سرعت کاهش یابد. با مسدود کردنِ جزئی جریانِ اگزوز، گازهای اگزوز در موتور انباشته می گردد و به این ترتیب موتور مجبور است بخشی از قدرت خود را صرف خروج گاز اگزوز از شکاف کوچک تر کند. با تقسیم قدرت موتور، قدرت چرخشی آن کاهش یافته، و خروجی کلی آن کم می گردد. به طور طبیعی، وقتی که خروجی موتور کاهش می یابد، خودرو آغاز به کند شدن می نماید.

ترمز اگزوز موتور دیزلی همراه با ترمزهای هیدرولیکی موجود، حتی بزرگ ترین کامیون ها را نیز به آرامی متوقف می نماید. این سیستم ترمز برای کنترل دقیق تر در شیب های تند بسیار مفید است. بعلاوه، یاری می نماید تا بار کمتری روی ترمزهای چرخ ها وارد گردد، که باعث کاهش احتمال داغ شدن، و نقص عملکرد آنها در شرایط استرس زا می گردد. کاهش استرس بعلاوه، به معنای احتیاج کمتر به تعویض لنت های ترمز است.

سیستم های ترمز اگزوز می توانند به طور استاندارد روی بعضی وسایل نقلیه دیزلی سنگین، نصب شوند. بعلاوه، نصب آنها به صورت پس از فروش نیز نسبتا آسان است، زیرا احتیاج به دستکاری در خطوط ترمز یا فشار هوای چرخ ها ندارد.

منبع: بیت ران
انتشار: 12 شهریور 1403 بروزرسانی: 12 شهریور 1403 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1687

به "ترمز اگزوز موتور دیزلی چیست و چگونه عمل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمز اگزوز موتور دیزلی چیست و چگونه عمل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید