تالار نگارگری موزه عباسی: نمایش تاریخ تصویرگری پارسی

به گزارش لنجان بلاگ، موزه رضا عباسی یکی از موزه های تهران است که در آن گنجینه ای بسیار با ارزش و کم نظیر از آثار هنری مختلف و مربوط به عصرهای گوناگون تاریخی، نگهداری می گردد. یکی از بخش های این موزه، تالار نگارگری است. در این تالار آثار مربوط به هنر نگارگری، مربوط به دوران های مختلف تاریخ این هنر به نمایش در آمده است. در این گزارش به معرفی این تالار به صورت کلی می پردازیم و در هفته های آینده آثار به نمایش در آمده در تالار نگارگری را به تدریج با هم مرور خواهیم کرد. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم گشتی در این موزه بزنیم، با این شرح که مطالب این گزارش برگرفته از راهنمای موزه رضا عباسی است.

تالار نگارگری موزه عباسی: نمایش تاریخ تصویرگری پارسی

از سده های اولیه دوره اسلامی (قبل از قرن ششم هجری قمری) آثار معدودی از نگاره ها به جای مانده است.

شیوه های نگارگری در هر دوره به نام شهر یا شهرهای مراکز قدرت نامیده و معروف شده اند.

آغازگر تالار نگارگری موزه هم برگ هایی از شاهنامه متعلق به سده هشتم و نمونه هایی از مکاتب شیراز و تبریز هستند.

نگاره هایی از سایر کتاب هایی که در ادبیات کهن ما جا و مقامی والا دارند، شیوه های هرات و شیراز در سده نهم، تبریز، قزوین و اصفهان در سده های دهم و یازدهم را به تجسم در می آورند.

آثاری از رضا عباسی، نام آوری که شیوه و سبک او، جایگاه وی را به گونه ای دیگر رقم زده است و نام پر افتخارش را بر این موزه نیز قرین ساخته است، همراه با نگاره های تنی چند از شاگردانش مجموعه دوره صفویه را به خاتمه می رسانند.

گل های اصیل و سنتی با رنگ های چشم نواز و پرنده های نشسته بر شاخسارها و سرمست از عطر دلنواز گل ها، جلوه هایی از نقش و نگاره های دوره قاجار هستند که مجموعه این تالار را به خاتمه می برند.

در گزارش های بعدی از این تالار با هم مروری بر آثار نگارگری به نمایش در آمده در موزه رضا عباسی خواهیم داشت. اگر قبلا از تالار نگارگری موزه رضا عباسی بازدید نموده اید، تجربه خود را با خبرنگاران و خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1316

به "تالار نگارگری موزه عباسی: نمایش تاریخ تصویرگری پارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالار نگارگری موزه عباسی: نمایش تاریخ تصویرگری پارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید