تور فرانسه ارزان: این تلسکوپ بزرگ ترین تلسکوپ انکساری جهان بود، اما پس از نمایش در نمایشگاه بزرگ پاریس، معلوم شد که نمی گردد استفاده عملی از آن کرد

به گزارش لنجان بلاگ، جایی در داخل ساختمان تاریخی رصدخانه پاریس، در سواحل رودخانه سن، در جعبه های بسته بندی، بعضی از بزرگترین لنز هایی که تا کنون ساخته شده، ذخیره شده اند. قطر دو عدد از آن ها 49 اینچ (1.25 متر) است. این عدسی ها زمانی حیاتی ترین اجزای بزرگ ترین تلسکوپ انکساری یا شکستی بودند که تا به امروز بشر ساخته است.

تور فرانسه ارزان: این تلسکوپ بزرگ ترین تلسکوپ انکساری جهان بود، اما پس از نمایش در نمایشگاه بزرگ پاریس، معلوم شد که نمی گردد استفاده عملی از آن کرد

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

ساخت این تلسکوپ بزرگ در پاریس در سال 1892، چند ماه پس از اعلام برنامه های دولت فرانسه برای برگزاری نمایشگاه دنیای پاریس آغاز شد.

این نمایشگاه به کشور میزبان و بعلاوه شرکت کنندگان این فرصت را داد تا پیشرفت هایی را که در فراوری، علم و فناوری به دست آورده اند به نمایش بگذارند. کشور ها با به نمایش گذاشتن نوترین ماشین ها و محصولات، دستاورد های فرهنگی و دارایی های امپراتوری را به نمایش می گذاشتند و اعتبار کسب می کردند.

سه سال پیش از آغاز ساخت این تلسکوپ، فرانسه نمایشگاه دنیای 1889 را با موفقیت به خاتمه رسانده بود و مملو از شکوه و افتخار بود که ناگهان خبر رسید آلمان در حال برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه بین المللی در سال 1896 یا احتمالاً در سال 1900 است. در آستانه قرن نو و می خواهد فلسفه کل قرن نوزدهم را برای دنیا تعریف خواهد نمود. دولت فرانسه تصمیم گرفت سریع عمل کند و نمایشگاه دنیای 1900 را خاطرنشان کرد تا ابتکار عمل را از آلمان بگیرد.

این تلسکوپ دو عدسی شیئی قابل تعویض به قطر 1.25 متر داشت. فاصله کانونی آن ها 57 متر بود و لوله فولادی که آن ها را در خود جای داده بود 60 متر طول داشت. به علت میزان و وزن بسیار زیاد تلسکوپ، نمی توان روی اجرام نجومی مانور داد. درعوض، در یک موقعیت افقی ثابت نصب شده بود و نور از اجرام نجومی به وسیله یک سیستم آینه صفحه متحرک، به نام سیدروستات فوکو، به مجموعه لوله نوری راهنمایی می شد. چشمی تلسکوپ روی ریل قرار داشت و می توانست برای فوکوس پنج فوتی جابجا گردد.

این تلسکوپ حدود یک سال به نمایش عایدی و در طی آن تنها چند رصد علمی انجام شد. اخترشناسان لکه های خورشیدی و سحابی ها را دیدن می کردند و عکس های بزرگی از سطح ماه تهیه می کردند، البته جای نصب آن در محل نمایشگاه در نزدیکی لامپ های روشنایی شهری خیلی قوی بود و برای رصد نجومی ایده آل نبود.

در نهایت، معلوم شد که تلسکوپ را نباید به عنوان یک ابزار نجومی واقعی و موثر جدی گرفت. در طول نمایشگاه، هزاران نفر برای دیدنی تلسکوپ آمدند و هر کدام چند سنتی دادند، اما خود تلسکوپ خریدار علمی پیدا نکرد.

شرکتی که در سال 1886 برای ساخت تلسکوپ سازماندهی شده بود، ورشکست شد و تلسکوپ در سال 1909 به حراج گذاشته شد. با این حال، کسی آن را نخرید. در نهایت، تلسکوپ برای فروش ضایعات شکسته شد و عدسی ها و آینه ها در رصدخانه پاریس، جایی که هنوز نگهداری می شوند، ذاشته شدند.

امروزه، تقریباً تمام تلسکوپ های نوری اصلی که برای اهداف نجومی استفاده می شوند، تلسکوپ های بازتابی هستند، زیرا تلسکوپ های بازتابی مانند تلسکوپ های شکستی از نظر میزان محدود نیستند. بزرگترین تلسکوپ شکستی با عملکرد واقعی در رصدخانه یرکس است و انکسار 40 اینچی (102 سانتی متری)دارد که 9 اینچ کمتر از تلسکوپ نمایشگاه بزرگ پاریس است.

کارتونی در 1892 که در آن پیشنهاد فرانسوا دلونکل برای قرار دادن ماه در فاصله یک متری را به مسخره گرفته شده بود.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1381

به "تور فرانسه ارزان: این تلسکوپ بزرگ ترین تلسکوپ انکساری جهان بود، اما پس از نمایش در نمایشگاه بزرگ پاریس، معلوم شد که نمی گردد استفاده عملی از آن کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: این تلسکوپ بزرگ ترین تلسکوپ انکساری جهان بود، اما پس از نمایش در نمایشگاه بزرگ پاریس، معلوم شد که نمی گردد استفاده عملی از آن کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید