کشف سنگ نوشتۀ 2000 ساله در نروژ با یک واژۀ ناشناخته

به گزارش لنجان بلاگ، سنگ نوشته ای که به تازگی در یک مقبرۀ باستانی در نروژ پیدا شده است، با 2000 سال قدمت، کهن ترین نوشتۀ باستانی با الفبای رونیک (الفبای باستانی شمال اروپا) است.

کشف سنگ نوشتۀ 2000 ساله در نروژ با یک واژۀ ناشناخته

خبرنگاران | باستان شناسان نروژی باور دارند که یافتۀ تازۀ آن ها در واقع قدیمی ترین سنگ نوشتۀ موجود با الفبای باستانی شمال اروپا موسوم به الفبای رونیک است. تا پیش از این سنگ نوشتۀ آینانگ که مربوط به 1600 سال قبل می گردد، کهن ترین سنگ نوشتۀ رونیک به حساب می آمد. اما سنگ نوشتۀ تازه کشف شده احتمالا 2000 سال قدمت دارد.

به گزارش خبرنگاران ؛ این سنگ ماسه ای مربعی شکل و قهوه ای رنگ که طول و عرضی حدودا 30 سانتیمتری دارد، در جریان حفاری یک گورستان باستانی در شمال غربی شهر اسلو در اواخر سال 2021 کشف شد. طبق اعلام موزۀ تاریخ فرهنگی اسلو، قدمت سنجی کربنی استخوان ها و چوب های یافت شده در قبری که این سنگ نوشته در آن قرار داشت، نشان داد که احتمالا این سنگ در زمانی بین سال های یکم تا 250 میلادی حکاکی شده است.

سنگ نوشته های شمال اروپا که به خاطر الفبای رونیک روی آن ها به عنوان رونستون شناخته می شوند، معمولا در دوران وایکینگ ها بر روی مقبره ها نصب می شدند.

این کشف تازه به عنوان یک رویا برای رونیک شناسان توصیف شده است؛ یعنی کسانی که به مطالعه و تحقیق دربارۀ خط، زبان و فرهنگ باستانی منطقۀ اسکاندیناوی علاقه مند هستند. اهمیت این یافته در این است که تصور عمومی دربارۀ قدمت سنگ نوشته های رونیک را کاملا متحول می نماید و محدودۀ زمانی این آثار را حدود 400 سال عقب تر می برد.

حروفی که بر روی این سنگ نوشتۀ باستانی حک شده اند در کنار هم کلمۀ idiberug را می سازند که معنای آن ناشناخته است. باستان شناسان احتمال می دهند که این کلمه در واقع نام همان کسی است که در درون مقبره دفن شده است.

این سنگ نوشته از اواخر ماه جاری میلا دی به مدت یک ماه در موزۀ تاریخ فرهنگی اسلو در معرض دید قرار خواهد گرفت.

منبع: فرادید
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1561

به "کشف سنگ نوشتۀ 2000 ساله در نروژ با یک واژۀ ناشناخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سنگ نوشتۀ 2000 ساله در نروژ با یک واژۀ ناشناخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید