کریسمس در ترکیه چگونه است؟

به گزارش لنجان بلاگ، تجربه کریسمس، عید سال نو میلادی برای هر کسی دلپذیر است و کریسمس در ترکیه یکی از نزدیک ترین کشورها به ایران است که مسافرهای ایرانی می توانند تجربه کند. در ایام سال نو میلادی مراسم ها و آتش بازی های مختلفی در شهرهای کشور ترکیه برگزار می گردد و بسیاری زمان به سفر به ترکیه در زمان کریسمس انتخاب می نمایند.

کریسمس در ترکیه چگونه است؟

کریسمس در ترکیه

ترکیه اگر چه کشور مسلمان است اما دیگر پیروان آیین و دین در آن زندگی می نمایند. مانند مسیحی ها، یهودی ها و ایزدی ها که سال ها در کنار یکدیگر زندگی می نمایند. تا قبل از امپراتوری عثمانی بیشتر جمعیت کشور ترکیه مسیحی بوده است. جالب است بدانید که شروع سال نو آن ها با سال میلادی است و یکی از مکان های است که سال نو میلادی آن بسیار اهمیت دارد. روز کریسمس یعنی تولد مسیحی در ترکیه روز عادی است اما جشن سال نو میلادی که با شروع ماه ژانویه است بسیار اهمیت دارد.

کریسمس در ترکیه به محله های مسیحی نشین مربوط می شود و در استانبول، انکارا، آنتالیا، ازمیر و ده ها شهر دیگر که محله مسیحی نشین ها دارد و در نزدیکی کلیساهای بزرگ هستند جشن مفصلی برای تولد مسیح هستند. اگر علاقه مند هستید تا جشن سال نو میلادی را در ترکیه تجربه کنید پیشنها می کنیم مقاله 13 تا از برترین هتل های استانبول برای کریسمس 2023 را از دشت ندهید!

فضای کریسمس در ترکیه

فضای کریسمس در ترکیه کمی متفاوت از شهرهای غربی است اما خوب است بدانید که از اواسط ماه دسامبر شهرهای ترکیه آذین بندی می شوند و برای جشن آماده می شوند. تعدادی زیادی درخت کریسمس و بابانوئل گذاشته می شود و بزرگترین کنسرت های تور ترکیه برگزار می شود. کلیساهای مختلف شهرهای ترکیه به ویژه شهر استانبول، مکان های مقدس مسیحیت در آنتالیا، و شهر باستانی افسس دارای زیبایی منحصر به فردی است. شهر باستانی آفسس با دکوراسیون و نور پردازی خاصی برای سال نو میلادی آماده می شود. تجربه کریسمس در ترکیه یک مکان تاریخی منحصر به فرد و می توانید شهر تاریخی افسس را انتخاب کنید.

سابقه برگزاری جشن کریسمس در ترکیه

سابقه برگزاری جشن کریسمس در کشور ترکیه به قرن سوم میلادی می رسد. در قرن سوم میلادی کشور ترکیه در زیر نظر امپراتوری روم اداره می شود و هم زمان با دوره اشکانی و ساسانی ایران است. به اعتقاد مردم های ترکیه سنت باستیل در شرق یعنی شهر قیصریه امروزی ترکیه زندگی می نموده است. او یک قدیس مهم در کلیساهای شرق به حساب می آمد و بسیاری از سرودهای کریسمس یونانی از قدیس سنت باستیل در کلیسای شرقی یاد نموده اند. یادتان باشد کریسمس در ترکیه سابقه بسیار طولانی دارد.

روز کریسمس یعنی تولد حضرت مسیح در تقویم ملی ترکیه روز تعطیل به حساب نمی آید اما فضای سال نو میلادی بابانوئل و درختان کریسمس در شهرهای مختلف ترکیه دیده می شود. جشن سال نو میلادی که در محله های مسیحی نشین برگزار می شود موتلو نولر گفته می شود و نولر سمبلی از بابانوئل در سنت مردم های ترکیه است که هدایای های مختلفی را می آورد.

مراسم در شب کریسمس در ترکیه

اگر چه کریسمس در تقویم ملی ترکیه نیست اما بسیاری از خانواده های ترک زبان مسیحی این شب را جشن می گیرند. مراسم در شب کریسمس در ترکیه بدین شکل است که بیشتر خانواده یک مهمانی دارند و شام مفصلی از یک بوقلمون کبابی دارند. و این گونه این شب را به شادمانی می گذرند. رسم بوقلمون کبابی از دوره های بسیار دور می آید و مردم هم از از چندین روز قبل به خرید بوقلمون مشغول هستند. البته باید بگوییم که بیشتر خوردن بوقلمون در شب سال نو میلادی یعنی سرانجام روز دسامبر دارند. یک ژانویه شروع سال نو میلادی هم هست. قابل توجه شما که از چندین هفته قبل برای شب کریسمس در ترکیه حراجی های بسیاری از شروع ماه دسامبر وجود دارد و مردم ترکیه هم از قبل به خرید می پردازند.

شب کریسمس در ترکیه

جدا از کنسرت ها و شادمانی ها که در خیابان های شهر ترکیه در شب کریسمس در ترکیه را لمس می کنید خوب است بدانید که که بیشتر مغازه ها و مراکز خرید تخفیف های خوبی برای سال نو میلادی دارند و از همین رو بسیار مهم به شمار میرود. در منطقه ها مانند استانبولی آلانیا و آنتالیا رستوران ها علاوه بر غذای خوشمزه و لذیذ برنامه تفریح مفصلی دارند و خوب است اگر مسافر هستند یک رستوران با برنامه های و تفریح را برای خود انتخاب کنید تا حسابی لذت ببرید. آنتونی پادوا بزرگترین کلیسای کاتولیک ترکیه مراسم مفصلی در شب کریسمس دارد که اگر دوست دارید مراسم خاص مسیحیت را ببینید یکی از مکان های است که می توانید انتخاب کنید. مراسم و جشن کریسمیس در ترکیه در بیشتر شهرهای مسیحی نشین وجود دارد.

مناسب ترین شهر ترکیه در کریسمس

یکی از مناسب ترین شهر ترکیه در کریسمس استانبول است چرا که تنگه بسفر از میان شهر عبور نموده است و شهر به دو قسمت شرقی و غربی تبدیل نموده است و آتش بازی بر روی رود خانه تنگ بسفر زیبایی وصف ناشدنی دارد. این تنگه به خاطر اینکه مرز بین دو قاره است بسیار مهم به شمار میرود. کلیسای سنت آنتونی هم میزبان بسیاری از نوازندگان مشهور دنیا است و شما می توانید با تهیه بلیط جداگانه از یک کنسرت تمام عیار ترکی لذت ببرید. در میدان تقسیم یا همان تکسیم و خیابان استقلال مهم ترین و زنده تمرین مراسم کریسمس را می توانید ببینید و کریسمس در ترکیه را تجربه کنید.

سنت های سال نو در ترکیه

تعطیلات سال نو میلادی هم زمان با ماه ژانویه و مقارن با دی ماه ایرانی است. در سال نو میلادی ترکیه رسم های مختلفی وجود دارد. اگر چه که کریسمس در ترکیه تعطیل نیست اما تعطیلات سال نو میلادی مشابه کشورهای غربی است. از سنت های سال نو در ترکیه این است که در نزدیکی تعطیلات سال نو میلادی بانوان ترکیه یک مشت نمک را از آشپزخانه بر میدارند و بر روی در در آخر شب می پاشند و به اعتقاد آن ها باعث برکت می شود. اگر تعطیلات سال نو میلادی را در ترکیه بودید می توانید آن را ببینید. یک سنت دیگر که در مردم های ترکیه بسیار رواج دارد این است که لباس زیر قرمز به یکدیگر هدیه می دهند و معتقدند اگر در شب سال نو میلادی آن را بپوشنند تا آخر سال هم شانس های بزرگ می آوردید.

بعضی هم در شب سال نو میلادی رسم در ترکیه یک انار از پشت بام خانه می اندازند تا در دیگر ماه های سال شانس بیاورند. در شب سال نو میلادی مانند جشن نوروز بیشتر خانواده های ترکیه در داخل خانه جشن می گیرند و بسیاری از خیابان ها ممکن است خلوت باشد. حداقل خوب است یک بار کریسمس در ترکیه و جنشن سال نو میلادی را از نزدیک ببینید. جدا از سنت های سال نو در ترکیه مهم تریم زمان سفر است و بسیاری به سفر می روند هم چنین بزرگ آرین قرعه کشی در سال در تلویزیون ملی ترکیه برگزار می شود که جایزه این قرعه کشی 55 میلیون لیر معادل 18 میلیون دلار است. نصف شب ها آتش بازی به پا می نمایند و شادی و سرور در شهرهای مختلف ترکیه پرداخته می شود به ویژه در شب سال نو میلادی این مراسم وجود دارد.

مهم ترین کلیساهای ترکیه در شب کریسمس

کریسمس در ترکیه جشنی است که کلیساهای مهم کشور ترکیه در آن مراسم ویژه ای دارند. بزرگترین کلیسای استانبول سنت پادوای آنتونی است و در خیابان استقلال قرار گرفته است و در این کلیسا مراسم عشای ربانی از ساعت هشت اجرا می شود که بسیاری از مسیحی ها در آن شرکت می نمایند. اگر علاقه به مردم شناسی و آیین و باورهای دینی دارید می توانیم این مراسم را نگاه کنید. این کلیسا از کلیساهای قدیمی ترکیه است که ابتدا در قرن هجدهم ساخته شده است و در قرن بیستم هم مورد بازسازی قرار گرفته است جدا از تماشا مراسم می توانید فضای قدیمی کلیسا و یک مکان تاریخی را هم ببینید.

از دیگر مهم ترین کلیساهای ترکیه در شب کریسمس کلیسای کاتولیک سانتا ماریا است که در نزدیکی کلیسای سنت پادوای آنتونی قرار گرفته است. این کلیسا ساخت و ساز اولیه اش به به قرن شانزدهم می رسد که در بازسازی آن به اواخر قرن هجدهم و به سال 1769 میلادی می رسد. در این کلیسا هم شما می توانید در شب کریسمس در ترکیه مراسم عشای ربانی را مشاهده کنید. این مراسم از ساعت هشت برگزار می شود.

کلیسای بین المللی پروتستان های آنکارا در مرکز کشور ترکیه یکی از مکان های است که مسیحیان جشن و مراسم بزرگ عشای ربانی را برگزار می نمایند و اگر مقصد شما در شب کریسمس در ترکیه بود این کلیسا را می توانید در برنامه بازدید خود قرار دهید.

جمع بندی درباره کریسمس در ترکیه

اگر دوست دارید تجربه سال نو میلادی را داشته باشید می توانید بلیط هوایی سفر به ترکیه انتخاب کنید. بلیط های سفر به ترکیه معمولا از ماه اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) فروخته می شوند و در ماه دسامبر مقارن با آذر شاید به سختی بلیط پرواز هوایی به ترکیه به دست بیاورید.

الی گشت

منبع: گردشبان
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1531

به "کریسمس در ترکیه چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریسمس در ترکیه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید