ویلای یک طبقه مدرن: ژیوار؛ قلب باغ های انار

به گزارش لنجان بلاگ، در ایران روستاهای زیبای زیادی وجود دارد و یکی از آنها ژیوار است. جایی شبیه به ماسوله که طبیعتش با داشتن کوه و دره و انبوه درخت ها چشم نواز است و تا چشم کار می نماید در آن باغ انار می بینیم.

ویلای یک طبقه مدرن: ژیوار؛ قلب باغ های انار

جهت دریافت خدمات ویلای یک طبقه مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ژیوار کردستان کجاست؟

روستای ژیوار در حوالی اورامان تخت کردستان قرار گرفته، جایی در نزدیکی سرو آباد که شمالش به روستاهای بلبر و سلین می رسد. از دلش رودخانه سیروان جاریست و جنوبش کوه های کوسالان قرار گرفته. این روستا در دامنه دره ساخته شده و سومین روستای تمیز کشور است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا 1070 متر است.

فاصله اینجا تا سروآباد 87 کیلومتر و تا سنندج 185 کیلومتر است. از تهران هم حدود 9 ساعت راه در پیش داریم. اتوبان ساوه - همدان را که پشت سر بگذاریم، به سنندج می رسیم. بعد، جاده سنندج - مریوان را باید ادامه بدهیم و از خروجی پاوه بپیچیم و همین جاده را تا تماشا خروجی اورامان ادامه بدهیم. راستا رسیدن به روستا خاکی و کوهستانی ست.

پرواز تهران به سنندج یک ساعت طول می کشد. از ترمینال غرب و بیهقی هم می توانیم اتوبوس سوار شویم.

چرا باید ژیوار را ببینیم؟

اگر دل مان بخواهد جایی برویم که آسمانش خیلی آبی باشد، هوایش خوش بو و طبیعتش بکر و مجذوب کننده، ژیوار کردستان، یکی از برترین جاهاست.اینجا بکر مانده، چون راستاش شیب دار و کمی پیچ در پیچ است. همین هم باعث شده که روستا سبک و بافت سنتی و قدیمی خودش را حفظ کند.

ژیوار به زبان کردی یعنی زنده و در زیر بافت قدیمی آن، زندگی درجریان است. خانه های روستا مثل خانه های هورامان و ماسوله است، یعنی خانه ها شکل شیب کوه را به خودشان گرفته اند و حیاط هر خانه، پشت بام خانه دیگری ست.

آن خانه ها در کنار رودخانه خروشان تصویری مثل تابلوهای نقاشی را ایجاد می نماید. رودخانه سیروان در این منطقه جاری ست و از ژیوار هم می گذرد.

در اینجا درخت هایی مثل کیکم، ارژن، گویج و گیاهان دارویی مثل شیرین بیان، شاتره، گل گاوزبان، ختمی، رازیانه و گون می روید، اما چیزی که نام روستا را سر زبان می اندازد، درخت های انارش است. انارهای سرخ روی درخت ها مثل این است که درخت ها را چراغانی نموده باشند. کار خیلی از اهالی روستا، کشت و برداشت انار است و به همین علت هم سروآباد، قطب اول فراوری انار کشور است. انگور، توت، گردو و انجیر را هم باید به انار اضافه کنیم.

کسی از ژیوار کردستان دست خالی برنمی گردد. این منطقه ییلاقی جای عالی ای برای چرای دام است و به همین علت هم لبنیات این منطقه در کنار محصولات باغی اش حرف اول را می زند.

گیوه و لباس سنتی کردستان مثل فرنجی و چخورانک، جوراب و جاجیم صنایع دستی این منطقه اند که مردم با دست می بافند و به خاطر همه این چیزها، ژیوار با همه زیبایی هایش در فهرست آثار ملی جا گرفته.

برترین فصل سفر به ژیوار

از اردیبهشت تا اوایل خرداد وقت خوبی ست که به کردستان سفر کنیم. بعد، هوا گرم می گردد و گرما اذیت می نماید. از اواسط شهریور تا انتها آبان، دوباره موسم سفر به این منطقه از راه می رسد.

جاذبه های نزدیک

اورامان تخت

ژیوار یکی از روستاهای اطراف اورامان تخت است. اورامان یا هورامان به هزار ماسوله معروف شده و خیلی تماشای ست. هم طبیعتش بکر و قشنگ است و هم مردم خونگرمی دارد. این روستا در نزدیکی مریوان واقع شده.

پارک آبیدر سنندج

در راه برگشت در سنندج می توانیم به چند جای تماشای در این شهر سر بزنیم. برای مثال پارک آبیدر که بین مردم شهر خیلی محبوب است، یک عالمه درخت و چشمه طبیعی دارد و همه شهر زیر پایمان است.

عمارت وکیل

به جز طبیعت قشنگ این منطقه، خانه های قدیمی زیادی در این شهر پیدا می کنیم، مثل عمارت وکیل که احتمالا دوره زندیه ساخته شده و در خیابان کشاورز قرار گرفته. این مجموعه خیلی زیباست و در کنار خانه کرد یا عمارت آصف وزیری، در خیابان شاپور(خیابان امام)، از جاهای پرطرفدار سنندج است.

کجا اقامت کنیم؟

جز خانه های روستا، هتل سنگی اورامان نزدیک ترین اقامت گاهی ست که پیدا می کنیم. برای رزرو هر شب اقامت در هتل اورامان 200 هزار تومان باید بپردازیم.

اگر بخواهیم سری هم به تماشای های سنندج بزنیم، خوب است نگاهی به فهرست هتل های سنندج بیاندازیم. کمترین قیمت رزرو هتل 195 هزار تومان است. این قیمت ها مربوط به آبان 1397 است.

عکس ها: خبرگزاری ایرنا

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1281

به "ویلای یک طبقه مدرن: ژیوار؛ قلب باغ های انار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلای یک طبقه مدرن: ژیوار؛ قلب باغ های انار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید