وسایل منزل بعد از فوت زن به چه کسانی می رسد؟

به گزارش لنجان بلاگ، یکی از مباحثی که معمولا به وسیله ورثه شخص فوت شده مطرح می گردد این است که آیا تقسیم ارث وسایل خانه نیز باید با در نظر گرفتن قانون یا توافق طرفین انجام گردد؟

وسایل منزل بعد از فوت زن به چه کسانی می رسد؟

برای تقسیم ارث، ورثه شخص فوت شده وظیفه دارند دیونی که برای اموال معین شده است را به صاحبان آن ها پرداخت نمایند. تا زمانی که این دیون و بدهی به وسیله ورثه پرداخت نگردد، امکان تقسیم اموال نیز وجود نخواهد داشت. در این مطلب از خبرنگاران به موضوع تقسیم وسایل منزل بعد از فوت می پردازیم.

مالکیت وسایل منزل بعد از فوت

یکی از مواردی که بین وراث مطرح می گردد این موضوع است که وسایل و اسباب منزل که متعلق به شخص متوفی بوده است بعد از فوت او به چه کسی یا چه کسانی می رسد؟ و مالکیت این وسایل به چه کسی منتقل می گردد؟

پس از آنالیز قوانین ایران به این نتیجه می رسیم که وسایل منزل که برای فرد فوت شده بوده است، جزو دارایی های فرد محسوب می گردد. بعد از فوت فرد این وسایل به نسبت سهم الارث بین وراث تقسیم می گردد.

بعلاوه به این نکته باید توجه داشت که وسایل منزل، جدا از منزل و خانه ارزش گذاری می گردد. مصداق آن، زمانی هست که وراث باید در اظهارنامه اقتصادیاتی جداگانه این وسایل را ذکر نمایند و به سازمان اقتصادیات اعلام دارند.

باید به این نکته اشاره کرد که مطابق با ماده 1118 قانون مدنی و آنالیز مواد و قوانین دیگر تعیین می گردد که قانون گذار برای زن، استقلال اقتصادی در نظر گرفته است. این صلاحیت و اختیار را به زن داده شده است که به صورت مستقل در امور اقتصادی خود تصرف نماید.

بعلاوه مطابق با قانون، جهیزیه یک نوع مال محسوب می گردد و این مال متعلق به زن است و چون جزو مال و دارایی های او است لذا بعد از فوت زن به عنوان ماترک (اموال برجا مانده از متوفی) شناخته می گردد و به وراث می رسد.

اگر زن در مورد اموالی که متعلق به اوست از جمله جهیزیه، وصیت نموده باشد، عمل به وصیت به وسیله وراث الزامی است. چراکه قانون گذار چنین حقی را به زن داده است.

اندازه و میزان سهم الارث از وسایل منزل

با توجه به قوانین و مقررات درصورتی که زن دارای فرزند بوده باشد یک چهارم این وسایل به عنوان ارث به شوهر می رسد و اگر دارای فرزند نبوده باشد این سهم برای شوهر به یک دوم افزایش پیدا می نماید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، راه های قانونی که زن، می تواند یک طرفه طلاق بگیرد را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1441

به "وسایل منزل بعد از فوت زن به چه کسانی می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسایل منزل بعد از فوت زن به چه کسانی می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید