رکوردی جدید از خورشید مصنوعی چین

به گزارش لنجان بلاگ، خورشید مصنوعی چین در ماموریت دستیابی به انرژی همجوشی به رکورد جدیدی دست یافته است. در حالی که کوشش های مشابهی در ایالات متحده، اروپا، روسیه و کره جنوبی در جریان است، این خورشید مصنوعی رکورد قبلی خود را از لحاظ زمانی 5 برابر بهبود بخشید.

رکوردی جدید از خورشید مصنوعی چین

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

طبق اعلام رسانه های دولتی چین، این کشور در کوشش برای تحقق یک راکتور همجوشی به نقطه عطف دیگری رسیده است و یکی از خورشیدهای مصنوعی آن پیروز به حفظ دمای شدید چندین برابر بیشتر از رکورد قبلی خود شده است.

آژانس خبری دولتی شین هوا گزارش داد که ابررسانای پیشرفته تجربی توکاماک(EAST) در تأسیساتی در شرق شهر هفی دمای پلاسمای 120 میلیون درجه سانتیگراد را برای 101 ثانیه حفظ و ثبت نموده است.

در این گزارش آمده است که این خورشید مصنوعی همچنین برای مدت زمان 20 ثانیه پیروز به حفظ دمای 160 میلیون درجه سانتیگراد شده است.

این در حالی است که EAST در سال گذشته به رکورد حفظ 100 میلیون درجه سانتیگراد دمای پلاسما به مدت 20 ثانیه دست یافته بود.

این آزمایش به این معنی است که دانشمندان چینی پیروز شده اند درجه حرارت بسیار زیاد را به میزان پنج برابر بیشتر از آزمایشات قبلی حفظ نمایند.

یکی دیگر از پروژه های خورشید مصنوعی چین در چنگدو، دستگاه HL-2M توکاماک نام دارد که در یک آزمایش در اواخر سال گذشته دمای 150 میلیون درجه سانتیگراد را تا 10 ثانیه حفظ کرد.

ساخت و توسعه این خورشیدهای مصنوعی بخشی از کوشش چین برای رسیدن به راکتورهای همجوشی است که امید به انرژی پاک و نامحدود را زنده می نماید. اما چالش های بسیاری وجود دارد که باید در کوشش چندین دهه ای دانشمندان دنیا رفع گردد.

کوشش های مشابهی در ایالات متحده، اروپا، روسیه و کره جنوبی در جریان است. چین همچنین یکی از 35 کشور درگیر در ابرپروژه رآکتور آزمایشی گرماهسته ای بین المللی(ITER) در فرانسه است.

لازم به ذکر است که مقایسه مستقیم این نوع آزمایشات در کشورهای مختلف سخت است، چرا که دستگاه ها متفاوت طراحی شده اند.

این تأسیسات، خورشیدهای مصنوعی نامیده می شوند، زیرا هدف آنها تکرار واکنش های همجوشی هسته ای است که خورشید را در دمای 15 میلیون درجه سانتیگراد تامین نیرو می نمایند.

وقتی دو اتم به نقطه همجوشی می رسند، مقدار زیادی انرژی آزاد می نمایند. برای انجام این کار در زمین، دانشمندان باید قادر به حفظ درجه حرارت بالا به مدت طولانی باشند.

با وجود پیشرفت های محقق شده، راکتورهای همجوشی هنوز تا رسیدن به مرحله اجرایی فاصله زیادی دارند.

سونگ یونتائو مدیر انستیتوی فیزیک پلاسمای آموزشگاه علوم چین گفت که این جدیدترین نتایج، یک پیروزیت عظیم برای فیزیک و مهندسی در چین است.

وی اضافه کرد: پیروزیت این آزمایش پایه و اساسی برای ساخت ایستگاه انرژی همجوشی هسته ای در چین است.

چین در سال 2003 به پروژه ITER پیوست و در آن موقع به عنوان فرصتی برای دانشمندان این کشور گزارش شد تا تخصص خود را گسترش دهند و فرصت ظهور و بروز در جامعه علمی بین المللی پیدا نمایند.

این پروژه در جنوب فرانسه بارها به تأخیر افتاده است و آخرین هدف فراوری پلاسما توسط این کشور برای سال 2025 برنامه ریزی شده است. اتحادیه اروپا متعهد شده است که 6.8 میلیارد دلار بودجه جدید در ماه فوریه به این پروژه اعطا کند. همچنین شرکت ملی هسته ای چین تجهیزات اصلی ITER را نصب خواهد نمود.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1024

به "رکوردی جدید از خورشید مصنوعی چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردی جدید از خورشید مصنوعی چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید