تعرض برخی از همسایگان به حریم محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز

به گزارش لنجان بلاگ، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تعرض برخی از همسایگان به حریم محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز خبر داد.

تعرض برخی از همسایگان به حریم محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، ابوالقاسم ایمان پور با اشاره به قرار دریافت محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز در دل شهر کرمانشاه گفت: همجواری این محوطه باستانی با تعدادی از محله های مسکونی باعث شده تا گاهی شاهد تعرضاتی به حریم این محوطه از سوی همسایگان آن باشیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه اضافه نمود: از حدود یکی دو سال پیش تعدادی از ساکنان مجاور محوطه باستانی شکارگاه به کاشت نهال هایی در حریم این محوطه اقدام کردند که بارها از سوی نیروهای گشت یگان حفاظت به آن ها تذکر داده شد و از آن ها خواستیم تا نهال ها را از داخل حریم محوطه بیرون بیاورند، اما توجهی به این مساله نکردند و حتی چند مرتبه ای هم با نیروهای یگان حفاظت درگیر شدند.

او به پیامدهای منفی کاشت درخت در داخل محوطه های باستانی اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج کاوش هایی که سنوات گذشته در محوطه باستانی شکارگاه اجرا شده، در زیر این محوطه خاکی دیوارها و سازه های باستانی زیادی وجود دارد که ریشه درختان می تواند به تخریب و از بین رفتن آن ها منجر شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کرمانشاه بیان نمود: از سوی دیگر همسایگانی که در داخل حریم این محوطه باستانی باغچه ها و پرچین های خصوصی درست کرده اند، به مرور ادعای مالکیت بر آن محوطه را خواهند داشت و به این شکل به تدریج بخش هایی از این محوطه باستانی را به تصرف خود درمی آورند.

ایمان پور ادامه داد: با توجه به وجود چنین مشکلاتی طی هفته های گذشته از کارشناسان میراث فرهنگی استان دعوت کردیم و نظر آن ها را در خصوص تعرض به حریم و آسیب های ریشه این درختان به سازه های باستانی زیر محوطه گرفتیم و سپس این نظرات کارشناسی را ضمیمه پرونده کرده و به دادسرای استان ارجاع دادیم.

او گفت: پس از انجام پیگیری ها توانستیم مجوز قلع وقمع این باغچه ها را از مرجع قضایی استان بگیریم و طی روز گذشته (هفتم اردیبهشت) همه آن ها را جمع آوری کردیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کرمانشاه به معضل ریختن نخاله های ساختمانی توسط همسایگان در داخل این محوطه باستانی هم اشاره کرد و اضافه نمود: برخی از همسایگان محوطه که کارهای ساخت وساز ساختمانی انجام می دهند، نخاله های ساختمانی خود را داخل این محوطه می ریزند که این هم به یک معضل برای ما تبدیل شده است.

او اضافه نمود: هرچند کمبود نیروی انسانی باعث شده تا نتوانیم به صورت مداوم برای حفاظت از این محوطه نیرو مستقر کنیم، اما گشت های یگان حفاظت به صورت مستمر از آن بازدید کرده و با متخلفان برخورد می کنند.

ایمان پور با گلایه از نامهربانی همسایگان شکارگاه با این محوطه باستانی، اضافه نمود: امیدواریم این فرهنگ بین مردم جا بیفتد که در قبال حفظ این میراث های کهن احساس مسئولیت کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 366

به "تعرض برخی از همسایگان به حریم محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرض برخی از همسایگان به حریم محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید