بخش اعظمی از موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه برطرف شده است

به گزارش لنجان بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، بخش اعظمی از موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه برطرف شده است.

بخش اعظمی از موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه برطرف شده است

محسن جانجان پیرامون اقدامات اجرا شده به منظور ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان و حضور ارزیابان یونسکو در اوایل شهریور در استان اظهار کرد: آسفالت داخل محوطه باستانی هگمتانه جمع و تابلوهای راهنما در قسمتهای مختلف عرصه نصب شده است و آسفالت دور میدان هگمتانه هم بعد از 70 سال برداشته شد که این موضوع یکی از موانع جدی برای ثبت جهانی تلقی میشد.

وی با اشاره به ساماندهی کل محوطه هگمتانه شرح داد: ساماندهی ترانشه های کاوش پیشین تپه هگمتانه، بازسازی کلیساها و مجدداً ایجاد راه دسترسی به ترانشه ها اجرا شده است.

جانجان با اشاره به اینکه بیشتر سراهای بازار همدان نیز یا بازسازی شده یا در حال بازسازی هستند، اعلام نمود: بخش اعظم کارها در راستای برطرف موانع ثبت جهانی هگمتانه اجرا شده یا در حال اجرا است و برای بخش به جامانده که اندک است، طرح و برنامه داریم که زمان حضور ارزیابان طرح ها ارائه خواهد شد.

وی درباره بازسازی خانه های تاریخی، سراها، جداره سازی های پیاده های بوعلی، اکباتان و میدان امام (ره) و اتمام آن تا زمان حضور ارزیابان گفت: به آنها خواهیم گفت بازسازی اجرا شده یا در حال اجرا است اما برنامه بازسازی داریم و طرح تهیه شده در فرصتهای آینده به صورت کامل پیاده سازی و اجرا خواهد شد.

جانجان به ساماندهی بازارچه میوه و تره بار با نصب تابلوها و سایه بان های متحدالشکل برای آنها و خروج از بهم ریختگی این راسته و ورود دستگاه های خدمات رسان به منظور مرتب کردن آن محوطه اشاره نمود و یادآور شد: سایه بان های دور میدان امام (ره) نیز یکدست شده است.

وی با اشاره به اینکه حذف بخشی از زوائد مسجد جامع همدان و بازسازی باکلن آرامگاه استر و مردخای اجرا شده، اضافه کرد: در بحث جداره سازی پیاده راه های اکباتان و میدان مرکزی شهر همدان و ساماندهی بازار شهرداری واقعاً پای کار بوده است.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه تمام دستگاه ها برای ثبت جهانی هگمتانه پای کار بوده اند و همدلی ایجاد شده است، اعلام نمود: استاندار بازدیدهای 5 صبحش را ویژه مدیران تدارک می دید و 10 صبح را برای صحبت و گرفتن بازخورد از مردم اختصاص می داد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان با تأکید بر اینکه قانع کردن سازی بازاریان و کسبه با حضور استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، انجمن ها و سمن ها و صحبت آنها با مردم اجرا شده است، اذعان کرد: در حال حاضر 90 درصد مردم همدان با موضوع ثبت جهانی هگمتانه و اهمیت این موضوع و آورده آن برای استان آشنا و آگاه هستند.

وی درباره جانمایی پارکینگ در انتهای بلوار علویان شهر همدان بیان کرد: این موضوع در حال آنالیز است به طوری که باید برای مسأله پارکینگ همه دستگاه های ذیربط با هم در این زمینه تصمیم بگیرند.

جانجان درباره تغییر کاربری پیاده راه اکباتان بیان کرد: قرار است به صورت فصلی یا دوره ای نمایشگاه هایی به منظور عرضه صنایع دستی و سوغات در پیاده راه اکباتان ایجاد کنیم تا این محدوده زنده و پویا گردد و با برگزاری رویدادها رونق یابد و کسبه هم منتفع شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1646

به "بخش اعظمی از موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه برطرف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش اعظمی از موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه برطرف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید