اولین پس لرزه تغییر تابعیت، سقوط 9 پله ای شطرنج ایران

به گزارش لنجان بلاگ، شطرنج ایران در رده بندی جدید فدراسیون جهانی این رشته با 9 پله سقوط روبرو شده است؛ جدایی علیرضا فیروزجا و تغییر تابعیت این سوپراستاد بزرگ دلیل این عقب گرد است.

اولین پس لرزه تغییر تابعیت، سقوط 9 پله ای شطرنج ایران

به گزارش مهر، فدراسیون دنیای شطرنج در خاتمه ماه میلادی جاری (دسامبر) رده بندی جدید شطرنجبازان و کشورهای عضو را اعلام می نماید. این آخرین رنکینگ فیده در سال 2019 به حساب می آید که می تواند مبنای عملکرد کشورهای مختلف و نمایندگان شان در طول یک سال اخیر باشد.

این در حالی است که شطرنج ایران در بخش تیمی این رده بندی متحمل سقوط سنگینی شده طوریکه از رده 20 به 29 تنزل پیدا نموده است.

البته با توجه به روزهای باقی مانده تا خاتمه ماه دسامبر و شروع سال جدید میلادی، هنوز مسئولان دنیای شطرنج به صورت رسمی اقدام به اطلاع رسانی در خصوص رنکینگ جدید شطرنجبازان ننموده اند اما تغییرات لحاظ شده در آن بر روی سایت فیده قابل دسترسی و ارزیابی است.

چگونگی محاسبه رنکینگ تیمی و تاثیرگذاری 10 شطرنجباز

رنکینگ فدراسیون دنیای شطرنج همچون دیگر فدراسیون های بین المللی به صورت ماهیانه منتشر می گردد. این رنکینگ در دو بخش انفرادی (مردان و بانوان) و تیمی گویای شرایط کشورهای عضو فیده و بازیکنان آنها است.

رنکینگ تیمی فیده با لحاظ کردن میانگین ریتینگ 10 نفر اول هر کشور در بخش انفرادی مردان و بانوان معین می گردد. بر این اساس شطرنج ایران در آخرین رده بندی دنیای که یک ماه پیش اعلام شد با میانگین 2569 واحد ریتینگ در رده 20 دنیا نهاده شد تا سومین کشور برتر آسیایی در این رده بندی باشد.

علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو، محمد امین طباطبایی، پویا ایدنی و احسان قائم مقامی همراه با سارا خادم الشریعه، مبینا علی نسب، آتوسا پورکاشیان، میترا حجازی پور و غزل حکیمی فرد 10 شطرنجباز اول ایران در رنکینگ ماه نوامبر بودند که میانگین ریتینگ آنها صندلی بیستمی ایران در بخش تیمی را موجب شد.

تبعات تصمیم یک 16 ساله

به گزارش خبرنگار مهر، آنچه بعد از یک ماه باعث سقوط 9 پله ای شطرنج ایران در بخش تیمی رنکینگ دنیای شده، تصمیمی است که علیرضا فیروجا برای جدا کردن راه خود از دیگر هم تیمی هاش در شطرنج ایران گرفته است.

این شطرنجباز 16 ساله در رنکینگ ماه گذشته فیده 9 پله صعود داشت و بالاتر از دیگر ایرانیان در رده 28 فزونی شطرنجبازان دنیا نهاده شد اما ادامه فعالیت های او با پرچمی غیر از ایران، تمام امتیازات وتاثیرگذاری هایش را از رنکینگ تیمی کشورمان سلب نموده و همین مسئله سقوط اینچنینی را موجب شده است.

به هر حال ریتینگ فیروزجا تاثیر زیادی در صندلی بیستمی ایران داشت. وی که همین چندماه پیش به عنوان اولین ایرانی با عبور کردن از ریتینگ 2700 پیروز به کسب عنوان سوپر استاد بزرگی شد، در رنکینگ یک ماه پیش فیده با 2720 واحد ریتینگ بیشترین سهم را در صندلی تیمی ایران داشت.

عقبگرد در شطرنجِ رو به رشد

صندلی بیستمی که شطرنج ایران تا همین چند روز پیش در اختیار داشت به صورت تدریجی طی سال های متوالی و در اثر درخشش بازیکنان این رشته در رقابت های مختلف به دست آمد.

ایران در ابتدای سال 2015 میلادی با میانگین 2479 واحد ریتینگ در رده 51 دنیا و رده ششم آسیا قرار داشت اما ادامه آهسته و پیوسته جهتی که در پیش گرفته بود این صندلی را به 20 دنیا و سوم آسیا ارتقا داد با این حال یک سومدیریت باعث شد فقط در یک ماه بخش قابل توجهی از رشد و تعالی کسب شده از کف برود.

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی با عنوان سرباز نزدیک به خانه آخر/ نگذارید قلعه فتح گردد به حواشی پیرامون شطرنج و تبعاتی که می تواند برای ورزش ایران داشته باشد، پرداخته بود و حالا سقوط سنگین در رنکینگ فیده را می توان از اولین تبعات قرار دریافت در این جهت مطرح نمود.

منبع: عصر ایران
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 27

به "اولین پس لرزه تغییر تابعیت، سقوط 9 پله ای شطرنج ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین پس لرزه تغییر تابعیت، سقوط 9 پله ای شطرنج ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید