ویدئو، رسانه های اجتماعی و اخلاق رسانه ای
به گزارش لنجان بلاگ، در عصر نو، مردم حضور بیشتر و پررنگ تری در رسانه ها دارند و به علت اینکه مخاطب امروزی در پی اخبار لحظه ای و کامل است رسانه های اجتماعی را انتخاب می نماید. اما فراموش نکنیم که داشتن مخاطب زیاد و سرعت در اطلاع رسانی و قرار گرفتن در بین اولین ها، نباید باعث گردد که اخلاق رسانه ای را نادیده بگیریم.
گروه سوادرسانه خبرنگاران؛ در گذشته مخاطبان، به اخبار و اطلاعات رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه اکتفا می کردند و بیشتر اخبار را از این رسانه ها دنبال می کردند. در حال حاضر رسانه های قدیم با پیدایش نسل نوی از رسانه ها، نقش بی رقیبشان را از دست داده اند. رسانه های نوین معمولاً اطلاعات را سریع، جزئی و تازه به مخاطبان خود می رسانند؛ البته گاهی این اطلاعات از زاویه درستی داده نمی گردد و یا نقل قول موثقی نیست. همان طور که می دانید سرمایه های اجتماعی در رسانه های اجتماعی وجود دارد و هر رسانه، سازمان یا دولتی در پی استفاده از این سرمایه های اجتماعی است. اما در این بین اخلاق رسانه ای مطرح می گردد. به طور مثال تجربه ای مانند حادثه پلاسکو ثابت کرد نیازی به تبدیل همه مردم به شهروند خبرنگار نیست. در مواقع مشابه بعضی ارزش ها و اخلاق شهروندی بر هر مسئولیت دیگری ارجحیت دارد. در عصر نو، مردم حضور بیشتر و پررنگ تری در رسانه ها دارند که یکی از دلایلش این است که مخاطب امروزی صبر و تحمل کمتری برای گرفتن اخبار دارد و در پی اخبار لحظه ای و کامل است. اینجاست که مخاطب، رسانه های اجتماعی را انتخاب می نماید. حرف آخر، این نکته مهم است که جذابیت داشتن، مخاطب زیاد و سرعت در اطلاع رسانی و حتی قرار گرفتن در بین اولین ها نباید باعث گردد که اخلاق رسانه ای را فدا کنیم.
در ادامه ویدئوی زیر را ببینید:
منبع: خبرگزاری فارس