ارائه آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز 1402

به گزارش لنجان بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، ارائه آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز 1402 صورت پذیرفت.

ارائه آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز 1402

مصطفی فاطمی گفت: از 25 اسفند 1401 تا 15 فروردین 57 میلیون و 118 هزار و 123 شب اقامت در سراسر کشور ثبت شده که به نسبت سال گذشته حدود 17 درصد رشد را نشان می دهد. در گردآوری این آمار تمام اقامتگاه های رسمی و غیررسمی شمارش شده است. در عین حال که شاخص هایی چون آمار اقامت اعلام شده از سوی استانها، ماندگاری خودروهای شخصی به وسیله پلاک خوان ها، اندازه مصرف سوخت، اندازه پسماند شهری، ترنور کارت خوان ها و تردد موبایل های غیر بومی در این محاسبه مورد سنجش قرار گرفته شده است.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی اضافه نمود: از میان آمار کلی اقامت، 11 میلیون و 600 هزار شب اقامت نیز در مراکز اقامتی رسمی ثبت شده که رشدی را به نسبت سال گذشته نشان نمی دهد. میانگین ضریب اشغال اقامتگاه های رسمی در تعطیلات نوروز نیز حدود 66 درصد بوده است.

به گفته فاطمی، اقامتگاه های رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، اقامتگاه سنتی، هتل بوتیک، مهمانپذیر، هتل بیمارستان، بومگردی، مجتمع گردشگری و سایر تاسیسات گردشگری است که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز دارند و مراکز اقامتی غیررسمی که در گردآوری آمار کلی اقامت های نوروزی شمارش شده اند، کمپ های مسافرتی شهرداری ها، خوابگاه ها، اقامتگاه های دولتی، خانه های استیجاری، مساجد، حسینیه ها و مدارس و خانه معلم ها و سایر را شامل می گردد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استانهایی که بیشترین تردد را از 25 اسفند تا 15 فروردین داشته اند، به این ترتیب اعلام نمود: تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران، فارس، ایلام و همدان.

به گفته او، بیشترین رشد ترددها نیز به ترتیب در استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام، خوزستان، کرمان، اردبیل، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، بوشهر و آذربایجان شرقی بوده است.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی استانهایی که بیشترین مسافر را داشته اند و به عبارتی پرمسافرترین مقاصد محسوب می شوند، به ترتیب مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی اعلام نمود.

به گفته او، تهران، البرز، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، گیلان و کرمان 10 استان نخست بودند که بیشترین سهم را در فرستادن مسافر داشتند و به عبارتی استانهای مسافرفرست بودند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در ادامه استانهایی که به ترتیب بیشترین رشد اقامت را در تعطیلات نوروز تجربه نموده اند، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، گلستان، گیلان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد اعلام نمود.

فاطمی پیرامون ارائه آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز 1402 ادامه داد: بیشترین اقامت رسمی در استانهای خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، فارس، مازنداران، اصفهان، اردبیل، تهران، گلستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان ثبت شده است.

فاطمی اضافه نمود: بیشترین پذیرش مسافر در اقامتگاه های آماده شده از سوی آموزش و پرورش در استانهای فارس، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان بوده است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات مسافر ادامه داد: جزیره قشم با ورود دو میلیون مسافر و 36 درصد رشد نسبت به سال گذشته رکورد نوی را ثبت کرد که با توجه به این آمار، این جزیره به تنهایی معادل 15 استان کشور پذیرای مسافران بوده است.

او اضافه نمود: ورود مسافر به جزیره کیش نیز 13 درصد رشد داشت و ورود مسافران به دو جزیره هنگام و هرمز از ظرفیت تحمل آنها عبور کرد. برای هنگام در تعطیلات نوروز مسیر نو دریایی تعریف شد تا مسافران خاص آن مجزا از قشم به این جزیره سفر نمایند.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بعلاوه با استناد به گزارش پلیس اعلام نمود که در تعطیلات نوروز حدود 870 نفر بر اثر تصادف های جاده ای جان خود را از دست دادند که این آمار 22 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

او با این شرح که ماموریت هلال احمر بیشتر در محورهای مواصلاتی و تصادف ها و حوادث سنگین است، اضافه نمود: بیشترین ماموریت ترافیکی هلال احمر نیز به ترتیب در استانهای مازندارن، خوزستان، اصفهان، گلستان، سمنان و خراسان جنوبی صورت گرفته است.

فاطمی با این یادآوری که ماموریت اورژانس بیشتر در حوادث درون شهری تعریف می گردد، بیشترین ماموریت ترافیکی اورژانس را به ترتیب به استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و کرمان مربوط دانست.

به گفته او، در نوروز سال جاری اندازه مرگ براثر گاز گرفتگی 11 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، شمار فوتی های ناشی از غرق شدگی با 40 درصد کاهش روبرو بوده است که بیشتری غرق شدگی ها هم به ترتیب در استانهای خراسان رضوی (پنج نفر)، بوشهر (چهار نفر) و چهارمحال و بختیاری (سه نفر) رخ داده که استخرهای کشاورزی، رودخانه ها و سدها بیشترین تلفات جانی را داشته اند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بعلاوه از رشد مصرف سوخت در تعطیلات نوروز به اندازه 5 درصد اطلاع داد.

به گفته فاطمی، مسافرت دریایی در نوروز با جابجایی سه میلیون و 364 هزار نفر حدود 12 درصد رشد و 17 درصد رشد در ورود و خروج شناورهای دریایی را تجربه کرد.

فاطمی در ادامه اظهار کرد: همزمانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی و تغییرات آب و هوایی و اوضاع مالی و سیاسی باعث شد در نوروز سال جاری تعداد کمتری از مردم به خارج از کشور سفر نمایند که به نوعی منجر به توزیع زمانی و مکانی سفر شد. سال گذشته نیمه شمالی و غربی کشور درگیر برف و بوران بود، اما سال جاری با توجه به اینکه استانهای آذربایجان شرقی، ایلام و سیستان و بلوچستان در شمار استانهایی با بیشترین رشد تردد قرار داشتند، بیانگر آن است که توزیع مکانی در سفر به خوبی رخ داده است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر اضافه نمود: از سوی دیگر با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز، سفرها زودتر و از نیمه ماه شعبان شروع شد. موج دوم سفرها نیز در هفته آخر اسفند و موج سوم سفر در ابتدای تعطیلات نوروزی رخ داد و موج چهارم را در هفته دوم تعطیلات نوروز شاهد بودیم. پیش بینی می گردد موج بعدی سفرها در تعطیلات اواخر فروردین و بعلاوه عید فطر اتفاق بیافتد که به این ترتیب توزیع زمانی سفر را هم سال جاری تجربه کردیم که یقینا برای گردشگری شرایط بهتری را رقم می زند و باعث می گردد پیک پرازدحام و شلوغ سفر را نداشته باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 1595

به "ارائه آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید