گزارش سازمان ملل از کاهش 15 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان در 2020

به گزارش لنجان بلاگ، براساس گزارش جدید سازمان ملل که امروز سه شنبه منتشر شد، شمار غیرنظامیان کشته و زخمی شده در خشونت های سراسر افغانستان در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2019 کاهش 15 درصدی نشان می دهد.

گزارش سازمان ملل از کاهش 15 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان در 2020

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان و دفتر حقوق بشر سازمان ملل، بخشی از این کاهش تلفات را حاصل تغییر تاکتیکی آشکار شبه نظامیان در کشتارهای هدفمند، کاهش بمبگذاری های انتحاری و کاهش قابل توجه تلفاتی که به نیروهای نظامی بین المللی نسبت داده می شود، دانستند.

با این حال، افغانستان همچنان جزو مرگبارترین کشورهای جهان برای غیرنظامیان به شمار می رود. یک ویژگی تاسف بار این درگیری ایجاد تاثیر نامتناسب بر زنان و بچه ها افغان است که 43 درصد مجموع تلفات را تشکیل می دهند.

حملات علیه غیرنظامیان شامل حمله به کادر قوه قضاییه، رسانه ها و فعالان می شود. همچنین اقلیت های مذهبی، به ویژه جمعیت مسلمانان شیعه که اکثرا به گروه قومی هزاره تعلق دارند و جمعیت سیک ها هدف حمله قرار می گیرند.

براساس گزارش سازمان ملل، مجموع تلفات و زخمی های غیرنظامیان در سال 2020 به میزان 8820 تن بوده که شامل 3035 کشته و 5785 زخمی دیگر می شود و این برای اولین بار از سال 2013 است که به زیر 10 هزار مورد رسیده است. مجموع تلفات سال گذشته در مقایسه با سال 2019 کاهش 15 درصدی نشان می دهد.

مذاکرات صلح افغانستان میان کنندگان دولت کابل و طالبان که از 12 سپتامبر در قطر آغاز شد، از کاهش لطمات به غیرنظامیان که اصلی ترین مولفه های سطح خشونت است، بازمانده است. در عوض، سطح خشونت در سه ماهه پایانی سال تشدید شد.

هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان (یوناما) برای اولین بار از سال 2009 که ثبت مستندات سیستماتیک را آغاز کرد، از افزایش تلفات غیرنظامیان در سه ماهه پایانی در مقایسه با سه ماهه سوم خبر داد. علاوه بر این، این دوره شاهد افزایش 45 درصدی در تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت سه ماهه مشابه در 2019 بود، به ویژه بابت استفاده از بمب های از راه دور و کشتارهای هدفمند.

در ماه اکتبر، تلفات غیرنظامیان به بالاترین میزان در ماه های 2020 رسید و در نوامبر یوناما بالاترین تعداد تلفات غیرنظامیان از سال 2009 در میان ماه های نوامبر را به ثبت رساند. در کنار افزایش کلی سطح خشونت در ماه های پایانی سال، افغان ها با کشتارهای هدفمند گاه و بیگاه غیرنظامیان شامل اصحاب رسانه، فعالان جامعه مدنی، کارمندان قوه قضاییه و اداره دولت غیرنظامی و خانواده غیرنظامی اعضای مبارز روبرو شده اند.

دبورا لیونز، کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفت: 2020 احتمالا می تواند سال صلح در افغانستان به شمار رود. در عوض، هزاران غیرنظامی افغان به علت این درگیری جانشان را از دست دادند. هدف از ارائه این گزارش مهم، مطلع ساختن طرفین مسوول از این حقایق و ارائه توصیه هایی بوده است تا آنها گام های فوری و قاطع برای حفاظت از غیرنظامیان بردارند. به آنها توصیه می کنم که حتی یک روز را هم برای برداشتن گام های ضروری به منظور جلوگیری از وارد آوردن درد و رنج بیشتر به غیرنظامیان از دست ندهند.

در این گزارش تقصیر 62 درصد از تلفات به گردن نیروهای ضد دولتی در سال 2020 انداخته شد و طالبان با 46 درصد مسوول بیشتر آنهاست و گروه داعش مسوول هشت درصد از این تلفات معرفی شد.

در این گزارش آمده است که نیروهای طرفدار دولت، یک چهارم مجموع تلفات غیرنظامیان را باعث شده اند که در مجموع 2231 تن بوده است. این شامل 841 کشته و 1390 زخمی است که 24 درصد کاهش نسبت به سال 2019 نشان می دهد و نیروهای امنیت ملی افغانستان بیشتر اینها را - 22 درصد از کل - ایجاد می کنند.

در حالی که افزایشی در تعداد تلفات غیرنظامیان دیده می شود که هیچ طرفی مسوولیت آن را بر عهده نگرفته و یوناما هم نتوانسته آنها را به گروهی نسبت دهد، این گزارش نشان داد که طالبان نسبت به سال 2019 به میزان 19 درصد کمتر باعث تلفات غیرنظامی شد و داعش هم 45 درصد کمتر نسبت به سال ماقبل آن تلفات بر جای گذاشت.

درگیری های میدانی اصلی ترین عامل تلفات غیرنظامیان افغان در سال 2020 بودند. اینها عامل 36 درصد تلفات غیرنظامی شدند که اندکی افزایش نسبت به 2019 نشان می دهد. عامل بعدی، حملات انتحاری و غیرانتحاری با استفاده از بمب های انفجار از راه دور است که 34.5 درصد از تلفات سال گذشته را تشکیل داد و یک کاهش 30 درصدی نشان می دهد. کشتارهای هدفمند نیروهای ضد دولتی موجب 14 درصد تلفات سال 2020 شد که 45 درصد افزایش داشت و حملات هوایی نیروهای حامی دولت کابل هشت درصد از تلفات را رقم زد که 34 درصد کاهش نشان می داد.

دبورا لیونز که همچنین رئیس یوناما است، گفت: در نهایت بهترین راه برای حفاظت از غیرنظامیان برقراری یک آتش بس انسانی است. طرف هایی که از پذیرش یک آتش بس امتناع می کنند باید تبعات مخرب چنین وضعیتی را بر زندگی غیرنظامیان افغان بپذیرند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 878

به "گزارش سازمان ملل از کاهش 15 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان در 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش سازمان ملل از کاهش 15 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان در 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید