کشاورزی در روزهای کرونایی

به گزارش لنجان بلاگ، فصل بهار همیشه فصل تازه شدن طبیعت و شروع کار کشاورزی است، کشاورزانی که با تلاش و محصولات خود تامین کننده غذای مردم هستند اما در بهار کرونایی کشاورزان باید با توصیه های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا ویژه شغل خود آگاه باشند و آن را رعایت کنند.

کشاورزی در روزهای کرونایی

ایرنا به گزارش خبرنگاران آنلاین، امنیت غذایی یکی از اولویت های مهم کشورهاست که کشاورزان همواره در خط مقدم این عرصه و تامین نماینده این امنیت هستند و برای این که بتوانند در این عرصه فعال و پویا بمانند باید ابتدا سلامت خودشان را تامین نمایند.

در شرایط کنونی نیز که شیوع ویروس کرونا همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و مقابله با این بیماری نیازمند رعایت جدی نکات بهداشتی است، در خانه ماندن و رعایت فاصله اجتماعی برای عموم مردم توصیه شده است اما هستند مشاغلی که در این شرایط نیز باید فعال باشند تا دیگران در آرامش بوده و از این شرایط بحرانی به سلامت عبور نمایند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خرمدره، استان زنجان در زمینه توصیه های بهداشتی ویژه کشاورزان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: خروج کشاورزان از خانه برای انجام فعالیت ها بسیار ضروری است، اما باید با رعایت کامل نکات بهداشتی توصیه شده و پرهیز از تجمع افراد صورت گیرد.

علی محمدی شرح داد: با توجه به احتمال انتقال مکانیکی ویروس کرونا از انواع دام و سایر حیوانات به انسان است، بنابراین رعایت کامل اصول بهداشتی در مواجهه با هر نوع حیوانی ضروری است.

وی تاکید کرد: استفاده از کارگران فصلی برای انجام مراحل کشاورزی به ویژه در مرحله آماده سازی زمین برای کاشت بهاره، شخم زدن و هرس کردن باغ ها در شهرستان خرم دره در این موقع از سال معمول است بنابراین کشاورزان ارتباطات چهره به چهره را باید به حداقل برسانند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی خرمدره شرح داد: فعالان بخش کشاورزی غذای خود را از منزل برده و بصورت انفرادی صرف نمایند و در کار گروهی در مزارع با فاصله بیش از 2 متر از هم قرار گیرند.

محمدی ابراز کرد: در خانه باغ ها، اتاق کارگری و باغات دور هم جمع نشوند چرا که تجمع نکردن اهمیت دارد نه محل تجمع.

وی بیان نمود: هنگام کار با کود، خاک و یا ابزاری که امکان آلودگی وجود دارد از دستکش استفاده نمایند.

این مسئول بیان نمود: کشاورزان درصورت استفاده مشترک از ابزارآلات کشاورزی مانند قیچی و اره باید بعد از اتمام کار همه سطوح تماس ضدعفونی شود.

محمدی گفت: از سموم کشاورزی برای گندزدایی سطح محصولات استفاده نشود و از ظروف و کیسه های سالم، نو و تمیز برای حمل و بسته بندی محصولات استفاده نمایند.

فعالان بخش دام و طیور هشدارها را بسیار جدی بگیرند

رئیس جهاد کشاورزی خرمدره با اشاره به حساسیت بسیار بالای کارکنان بخش دام و طیور در انتقال این بیماری، گفت: تا حد امکان از تماس مستقیم با حیوانات وحشی، دام و حیوانات اهلی بپرهیزند و کارکنان دامداری ها درصورت مشکوک بودن به کرونا ویروس از تماس با دام خودداری و از ماسک دستکش، لباس کار و چکمه ها در محیط کار خود استفاده نمایند.

وی ادامه داد: کارکنان دامداری ها باید بعد از کار استحمام نمایند و لباس های آلوده خود را بشویند.

محمدی گفت: دامداران محل نگهداری حیوانات را مرتب گندزدایی و با توجه به اینکه در بیشتر مواقع محل نگهداری در مجاورت محل سکونت افراد است باید نظافت محل سکونت را رعایت کرده و سطوح را با وایتکس رقیق شده پاک نمایند.

رئیس جهاد کشاورزی خرم دره، افزود: با باز گذاشتن در و پنجره منزل و انبار، محیط نگهداری دام و طیور اجازه دهند تهویه هوا انجام شود.

وی تاکید کرد: در مرغداری ها و پرورش طیور تهیه ماسک سه لایه پارچه ای و مانند آن و نیز چکمه و لباس کار ضروری است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 289

به "کشاورزی در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید