واکسن کرونای مادرنا با اثربخشی 94، 5 درصدی

به گزارش لنجان بلاگ، مادرنا، دومین شرکتی است که نتایج مقدماتی را از کارآزمایی مرحله پایانی واکسن کرونا اعلام می کند. بااین حال، هنوز ماه ها طول می کشد تا واکسن به طور گسترده دردسترس قرار گیرد.

واکسن کرونای مادرنا با اثربخشی 94، 5 درصدی

شرکت داروسازی مادرنا (Moderna) دوشنبه اظهار داشت که برپایه نگاهی اولیه به نتایج حاصل از یک کارآزمایی بزرگ و درحال اجرا، واکسن ویروس کرونای آن ها اثربخشی 94/5 درصدی دارد. به گفته پژوهشگران، نتایج بهتر از حد تصور آن ها است؛ اما واکسن تا ماه ها و احتمالا تا بهار به طور گسترده دسترس قرار نخواهد گرفت. داده های مطالعه به دست اعضای هیئت مستقل نظارت بر ایمنی واکسن که مؤسسه ملی بهداشت آمریکا آن ها را منصوب کرده، تجزیه وتحلیل شده اند. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره واکسن کرونای مادرنا بخوانید.

مادرنا دومین شرکتی است که با گزارش داده های مقدماتی از موفقیت واکسن کرونا، نویدبخش پایان جهانگیری ویروس فاجعه باری می شود که تا به امروز در سرتاسر جهان بیش از 53 میلیون نفر را آلوده کرده و بیش از 1/2 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. هفته گذشته، فایزر درهمکاری با بایون تک، نخستین شرکت هایی بودند که موفقیت بیش از 90 درصدی واکسن کرونا را گزارش دادند.

اثربخشی بالای 90 درصد دو واکسن کرونای مادرنا و فایزر درحالی به دست آمده که طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا، واکسن های کووید 19 برای دریافت مجوز باید دست کم 50 درصد اثربخش باشند. پژوهشگران با واکسیناسیون برخی از شرکت کنندگان در کارآزمایی و دادن دارونما به برخی دیگر، کارایی واکسن را آزمایش و سپس بر دو گروه نظارت کردند تا دریابند چند نفر بیمار می شوند. در مطالعه مادرنا، 95 نفر به ویروس کرونا آلوده شدند که از این بین تنها 5 نفر واکسینه شده و 90 نفر دارونما دریافت کرده بودند. همچنین 11 فردِ به شدت بیمار از مجموع 95 مورد همگی از دریافت کنندگان دارونما بودند. ازنظر آماری، این تفاوت بین دو گروه به شدت چشمگیر است.

مادرنا که در شهر کمبریج ایالت ماساچوست قرار گرفته است، واکسن کرونا را در همکاری با پژوهشگرانی از مرکز تحقیقات واکسن در مؤسسه ی ملی آلرژی و بیماری های عفونی ساخته است. دکتر آنتونی فائوچی، مدیر این مؤسسه در یک گفت وگو، اثربخشی 94/5 درصدی را بسیار چشمگیر و غافلگیرکننده دانست. استفان بنسل، مدیرعامل مادرنا نیز در بیانیه ای گفت نتایج، نخستین تاییدیه بالینی را ارائه داده است که واکسن کرونای مادرنا می تواند از بیماری کووید 19 از جمله نوع شدید آن پیشگیری کند.

فایزر و مادرنا دریچه ای را به سمت مسیری کاملا تازه در ساخت سریع واکسن گشوده اند. هردو شرکت از موادی ژنتیکی به نام RNA پیام رسان استفاده می کنند که دستورالعمل تولید نسخه کپی پروتئین اسپایک ویروس کرونا را به بدن انسان می دهد. سپس سیستم ایمنی، دفاع دربرابر این پروتئین را می آموزد. یک نگرانی در رابطه با واکسن های ژن پایه، شکنندگی بیش از حد و نیاز آن ها به نگه داری در دمای فوق سرد است؛ اما مادرنا امروز اظهار داشت که واکسن کرونای آن ها می تواند به مدت حداکثر 30 روز در دمای یخچال (بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد) نگه داری شود؛ درحالی که واکسن فایزر و بایون تک باید در دمای منفی 70 درجه سانتی گراد بماند. این مزیت، به ذخیره سازی و توزیع آسان تر واکسن مادرنا کمک خواهد کرد.

مادرنا می گوید تا پایان سال جاری، 20 میلیون دوز و در سال 2021 بین 500 میلیون تا 1 میلیارد دوز از واکسن خود را تولید خواهد کرد. بااین حال، ازآنجا که واکسن این شرکت از نوع دوگانه است، به منظور واکسیناسیون کامل هر نفر باید دو دوز دریافت کند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 693

به "واکسن کرونای مادرنا با اثربخشی 94، 5 درصدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای مادرنا با اثربخشی 94، 5 درصدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید