خبرنگاران تولید محصول عناب در خراسان جنوبی 30 درصد کاهش یافت

به گزارش لنجان بلاگ، بیرجند - خبرنگاران - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال به دلیل رطوبت بالا و گرمای هوا در زمان گل دهی و به دنبال آن ریزش گل عناب، تولید این محصول در استان بیش از 30 درصد کاهش یافته است.

خبرنگاران تولید محصول عناب در خراسان جنوبی 30 درصد کاهش یافت

عبدالرضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: سال گذشته هفت هزار تن عناب از باغات استان برداشت شد که میزان تولید محصول امسال با کاهش چشمگیر آن، پنج هزار و 500 تن پیش بینی شده است.

وی بیان نمود: سطح زیر کشت عناب در استان سه هزار و 863 هکتار است که از این میزان سه هزار و 650 هکتار آبی و 214 هکتار دیم هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با تولید 98 درصد عناب قطب تولید این محصول در کشور است و بیش از 9 هزار و 500 نفر بهره بردار این محصول هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح کاشت عناب استان به ترتیب مربوط به به شهرستان های خوسف، بیرجند و سربیشه اختصاص دارد گفت: برداشت عناب تازه از اواسط مرداد آغاز و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

رضایی با اشاره به اینکه بیشترین ارقام تولیدی استان رقم های بومی ثبت شده به نام روستای سیوجان و بخش ماژان خوسف هستند یادآور شد: محصول این مناطق امسال با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

وی گفت: عناب گیاهی مقاوم به خشکی، شوری، نوسانات دما، آفات و بیماری ها بوده و در دوران خشکسالی کمترین خسارت را در مقابله با سایر محصولات متحمل شده است.

وی افزود: یکی از مزیت های درخت عناب این است که تا پنج مرحله گل دهی می کند که سه مرحله اصلی است این عامل سبب جلوگیری از ضرر و زیان های فراوان ناشی از گرما، سرما، نوسانات دمایی، آفات و سایر می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان نمود: امسال مناطق سردتر از لحاظ تولید محصول شرایط بهتری دارند اما در برخی مناطق مرحله اول گلدهی حذف شده و خساراتی به بهره برداران وارد کرده است.

رضایی گفت: آندسته از کشاورزانی که نسبت به بیمه باغات خود اقدام کرده اند می توانند برای جبران خسارت اقدام کنند اما برای سایر بهره برداران هنوز اقدامی نشده و پیگیری و مکاتبات لازم را انجام خواهیم داد.

هفته گذشته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایت از تولید و صادرات زرشک و عناب ارائه شده است و در سفر قریب الوقوع وزیر جهاد کشاورزی به استان پیگیری می شود.

بررسی شرایط محصول عناب در 10 سال گذشته نشان می دهد سطح زیر کشت این محصول در خراسان جنوبی 311 درصد و تولید آن 370 درصد افزایش داشته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: lenjanblog.ir شناسه مطلب: 536

به "خبرنگاران تولید محصول عناب در خراسان جنوبی 30 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولید محصول عناب در خراسان جنوبی 30 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید